Branič

отр. 640.

Б Р А Н И Ч

БРОЈ 7 и 8.

ловачког и рибарског живота, обичај куиовања жена још уопште не долази, а отмицу жена сусрећемо врло ретко. Обичан облик брачног закључивања на најнижем ступњу јесте много више даривање оца, односно родитеља. Или брак долази још и сад без »сарШш ђепеуо1епМае (С родитеља, па ипак под изричним или прећутним пристанком истих, или на основу споразума непосредно између мутпког и женског, тј. унеколико иросто иутем окуиаци]е. Тако је код Веда на Цејлону Ј ) код Бушмена, код Алеута, као код свију индијских племена у Северној Америци, код Пуриа, Коронда, Коропа и код других бразилијских племена на најнижем ступњу, као код Вака на Новој Гвинеји и код становника острва Ади, код Аустралијанаца, код Куба на Суматри итд. итд. Обичај о куповању жена сусрећемо тек код народа, који се већ налазе на ступњу пастирског живота, као нпр. код Лапа и Самоједа, Бурата, Кирлиза, Тода, Бедуина, Намака или Хотентота, КаФра итд. или и код народакоји се већ земљорадњом занимају и који су стално настањени. Па и отмица жена долази чешће тек на овом ступњу. Првобитни ток развића ствари баш је обрнут ономе, који је теорија досад узимала. Даровање није следовало тек куповању, већ му је историјски иретходило тј. старије је од куповања. И крађа или насилно, тј. иротив родитељске воље, одвођење девојке бива преласком на сточарски ступањ не ређе већ шта више, као што је речено, чешће. И то је објашњиво сасвим на природан начин. На најмањем економском ступњу човек живи искључиво од пљачке од онога што нађе, т. ј. од данас до сутра. Још нема имања, па дакле ни интереса за исто. Познаје се само пожуда за јелом; пожуда за имањем и тврдичлук још су непознати. С тога и отац не захтева за кћер никакву награду, већ се задовољава само иоклонима или неочекује ни њих. Друкчије већ стоји ствар на ступњу пастирског живота. Ту већ постоји имање. Стадо и посед стоке чине основицу целе егзистенције. Док су ловац и рибар још гоље, који из дана у дан морају извојевати најнеопходније за живот, пастир је већ у неколико капиталиста Навођење многобројних дела, на које се писац позива, остаје непредвиђено. Прев.