Branič

9*

ЧЕК И ПОТРЕБА ЊЕГОВОГ ЗАК0НСК0Г НОРМИРАЊА У НАС

131

Казнена санкција. — У државама у којима је чек законом нормиран као правна установа, закони одређују казне за преваре, које могу имати места у материји чекова. Ове преваре потпадају под три разне категорије: 1-во Чек је снабдевен са лажним датумом ; 2-го чек нема никаквог датума; 3-ће оскудева претходно покриће. Дејство које производе ове преваре исто је; оне бришу разлику, која постоји са гледишта порезе између трговачких ефеката и чека. Издавалац који емитује чек без датума, или који га снабде са лажним датумом мора да плати новчану казну до шест на сто од суме на коју је чек вучен. — Емисија чека без претходног покрића подлежи истој новчаној казни, поред примене казнених закона, ако има места. * * Изложили смо опште принцнпе, који су у теорији п законодавствима, код којих је чек усвојен, у опште признати као важећи за чек. Не улазећи у даљу расправу свих појединих питања која се тичу ове материје, као што су питања о иравном односу лица у чеку, деоби чекова и друга, за која је потребна и дубља студија и дуже време, остављамо амбициознијим и јачим снагама да их третирају са већом надмоћношћу. У напред споменутом циљу: да би се што скорије приступило нодмирењу једне акутне потребе нашег кредитноновчаног саобраћаја, скоријим доношењем закона о чеку, студирали смо ову материју и изнели овај резиме општих теоријско-правних принципа о чеку, држећи да ће њихово третирање и чешће указивање на поменуту потребу побудити, ако не на што скорију целокупну реформу трговачког законика законодавним путем, оно бар на скорије подмирење поменуте потребе у погледу на чек. Бићемо задовољни ако ова мала обрада овога предмета буде имала бар ту корист.