Branič

КАЗНЕНО право

149

може само изрећи казна због убиства без предумишљаја. За ову се другу методу одлучио казнени законик. С правом. Јер ако постоји сумња, да ли постоји убиство с предумишљајем или убиство без предумишљаја, мора се узети убиство без предумитљаја. У прилог ове методе ишло би ово правило и кад би смртна казна била укинута. Али она потискује свакојако природне границе појма убиства с предумишљајем и убиства без предумишљаја и тиме управ води неким незгодама и тешкоћама. У §§ 211 и 212 к. з. прво је дефиннсано убиство с предумишљајем, као убиство извршено хотично и с предумишљајем, за тим убиство без предумишљаја, као .хотично али без предумишљаја. Према томе је убиство без предумишљаја нормална форма хотичног убиства, дакле просто хотично убиство. Појам „без предумишљаја", као чисто негативно обележје, нема нарочито да се докаже, већ је питање о постојању убиства без предумишљаја већ потврђено, чим је доказано хотично убиство. Напротив појам „с предумишљајем" мора нарочито и изречно да се утврди. Док ово није утврђено, постоји презумција, да стоји иросто убиство без предумишљаја т. ј. хотично убиство без отежавне околности предумишљаја. Тек ако је доказано, да поред хотичности постојп и предумишљај, основано је узети иостојање убиства с предумишљајем као законом истакнуте врсте хотичног убиства. Према томе остаје свакојако у важности позитивно правило, да се само ту сме узети убиство без предумишљаја, где је доказан афекат. Али к томе долази негативно правило, да се убиство без предумишљаја и ту мора узети, где афекат није доказан, ако иредумишљај није доказан. Ас1 2 ово је од важности. а) убиство без предумишљаја је хотично убиство. Ово претпоставља намеру, управљену на исход смрти, и тиме се разликује од хотичне телесне повреде са исходом смрти (§ 226). Хотичност и намера нису могуће без предумишљаја: отудаизраз „без предумишљаја" не означава одсутност сваког размишљања. б) законодавац избегава израз „иретходно размишљање"; он каже само „с предумишљајем", дакле с размишљањем: он дакле оставља нерешено пптање, да ли је за хотичност,