Branič

Број 1.

„Б Р А Н И Ч"

Страна 7.

земљи. Нека ово.буде потребна и корисна опомена у том правцу на све наше другове да, макар и са задоцњењем одговоре сво јој дужности према реду коме припадају. Главни ци.ђ и побуде овога чланка, међутим, јесу упознавање јавних правозаступника у нашој земљи са идејом о овом Међународном Савезу и са пројектом његових статута, како би наша земља на предстојећем конгресу могла узети видног учешћа и заузети место у Савезу, које јој према кул

турној важности припада. Зато молимо наше колеге, да по проучењу овог предлога учине своје примедбе на пројекат, које ће наше Удружење узети у оцену, средити и са сво • јим мишљењем и предлозима доставити на расматрање Одбору из Париза, нарочито изабраном за ту сврху. Француска, Енглеска, Белгија, Италија и Швајцарска овој замисли одсека за интелектуалну сарадњу Друштва Народа придале су особиту важност. Не изостанимо иза њих

КАКО ЈЕ МОГУЋА КРАЂА И УТАЈА ОД ЗАДРУГАРА У ЗАДРУЗИ И КАКО ЈЕ ТРЕБА ЦЕНИТИ? ДР. БОРА А. МИЛОЈКОВИЋ судија.

ГТостављено питање на први поглед изгледа излишно, кад је и сам закон предвидео, да су могуће крађа и утаја од задругара. Ако би схватили задругара као лице, које је на украђеној или утајеној ствари имало какво право, државине тако и својине, а не би се обазрали на права осталих задругара, онда задругар не може бити окривљен за крађу и утају те ствари на којој су се стекла та његова права, те би отуда могло изаћи сасвим супротно: да крађа и утаја од задругара у задрузи нису могуће. Међутим, кад се имау виду да и остали задругари имају на ствари право сасвојине или садржавине, онда је очевидно да ова права задругара могу доћи у колизију са жељом једног од њих, да на заједничкој својини или државини гтрибави искључиво право својине. Крађа и утаја од задругара у задрузи могуће су у опште, а ова се Јушгућност до очигледносги испољава кад је ствар у притежању код онога од задругара, који је на то притежање од задруге,нарочито био овлашћен : 1. било ао природи саме ствари (или боље: стицајем прилика, као н. пр. старешина задруге као администратор и економски управитељ прибира приходе и новце, чува их, чува задружне реликвије), 2. било ао нарочитом овлашћењу проистеклом из каквог било правног пссла (н. пр. чување оваца, волова, да са њима пооре њиву; новца, да га некоме преда и т. д.) < ! во је оно нахођење ствари код некога, које је у § 229. каз. зак. обележено као да је ствар предана „на другу какву циљ". Задругар пастир је у једном таком изузетном положају према овцама, да је у фактичкој могућности вршења права кривично-правног притежања. Његов

положај је изузетан, управо повлашћенији од положаја осталих задругара у погледу располагања ствари, он је без мало могао увек располагати са стварима како је хтео, па је лако могао и учинити злоупотребу права за све време док је ствар у његовом притежању онако како се то у вулгарном смислу (гезр : обичајном праву) замишља притежање, и како то казнени закон захтева за појам кривично-правне државине. Битно је за ово кривично-правно притежање само то: да оно сваком трећем лицу објективно ценећи изгледа, управо мора изгледати, као својина или бар као обична грађанско-правна државина или детенција. Ово зато што се у обичном животу, у нормалним приликама овај однос по правилу не проверава, већ узима онакав какав изгледа. Тек азузетно кад ималац има права има правог интересе да своја права јавно декларира ег§а отпеб, или кад интересовано треће лице приступи закључењу каквог правног посла, тек онда може доћи до тачног одређивања грађанско-правног односа у питању, при чему је од пресудне важности прво актуелно писано право, па тек у недостатку њега, ооичајно. Иу ово и овако апсолутно тачно одређивање односа не тражи обичајно право. Зато је ова доста неодређена обичајна право државина као једно крупно фактичко питање увек битна и пресудна за квалификацију дела. Не сме се дакле сметнути с ума да појам кривично-правног притежања није идентичан с појмом грађанско-правног притежања државине, и да је он увек више мање једно фактичко питање. И Бечки Кас. Суд је у својим решењима (Бр. 213, 217, 985, 1057,