Brastvo

у 7

133

владе туже се калуђери сваком путнику, па се ту-_ жаху и мени.

Рилски се манастир сматра као нека светиња, и то така, да се њему као на хаџилук иде. Ко је бао у Рили, сматра се као полухаџија. У турско време ове су хаџије на особити начин дочекивани, кад су кућама стизали. Ту су пред њих излазили попови е литијом, исто, као што данас чине са хаџијама из Јерусалима. Рил данас представља неку духовну средсреду свему географском бугаризму, и ако ву калуђери већином Македонци, који добро бугарски ни говорити не знају. Наречја су им источномакедонека. И ако у Самокову постоје духовна семинарија , то опет и Рил ради, и он попове спрема. Ови се или разилазе по оближњим селима, или по Македонији.

Ко хоће да као ђак ступи у манастир, услов је да дође. Пошто је чувао стоку, чистио обуће, лупао у клепало, палио кандила и свеће, вршио послове око ковачница, коларница и поткивачница, а у јесен газио купус, постао је после две године — шта Хоће. Може остати, а може ићи — како хоће. Да ну се у руке нека бурунтија, вако је провео у манастиру годину, две, три — колико већ било — и како је добар био, па тачка. Тако је један отишао баш онога дана, кад сам ја стигао. Момак од својих 20 година, па се упутио да буде негде поп. Обукао нове опанке, а торбу затурио преко рамена, па изађе из манастирских врата без ларме, и онако без параде. Приђе