Brastvo
204
може дознати зашто се јуначке пјесме по Сријему и по Бачкој и по Банату горе пјевају него по Србија, а ипо Србији око Саве и око Дунава горе него даље унутра , особито к Босни и Херцеговини.“ Овим се речима не треба чудити: песме које славе јунаштва народних витезова најбоље су и најмногобројније у оним крајевима, у којима је највише и било тога јунаштва, у крајевима који су нујдуже и најбоље умели бранити своју златну слободу од вепријатеља. Осем тога у гори, у планини је песма живља и обилатија, и зато, што је у њој и народни живот примитивнији, другим речима, ближи оном идилском, епеком ступњу који човечанска образованост све више квари и напред помиче. Ширење образованости и новији културни, сваким даном све већи, развитак нашега народа узрок је најпосле и томе, што данас — на 50, 60 година после Вукова сабирања — и у границама овде одележеним народна јуначка песма очигледно опада и на све мањи се круг певача сужава. Нове прилике за живот, нсви догађаји дају нове хране машти народној; старе се традиције губе и новима место уступају.... Али, да оставимо питање о будућности, па, захвални добрстворној служби коју до сад извршише у животу нашега народа, да разгледамо садржину и предмет певања сада познатих нам јуначких песама, држећи пред собом богате зборнике Вукове. Најбољи би се преглед свих наших јуначких песама народних добио, кад бисмо их могли ређати по времену, кад је која песма постала, али то, и ако се о некима готово тачно може казати, о мнотима је
Поб анабавсаси.._______- <<.