Brastvo

и

прави тип средњевековнога витеза (ритера) којим би се радо поносили и народи већи од нашега. Али Краљевић је Марко вешто више од тога: он је предетавник целога нашега народа, онаквога, какав је он у

петину. Народне песме овога реда певају не само

велико јунаштво Марково, његову необичну племевитост и правичност, него и све друге особине и поступке његове, па и оне, за које се по некад и љуто кајао,једном речју: оне оличавају у Марку еве и добре и рђаве стране нашега народа. И ако нам повесница каже да је Марко био турски вазал, народне песме сведоче да је он и сувише волео свој народ и свуда га ода зла бранио. Чиме би се иначе могао растумачити онолики број песама о самом Краљевићу Марку, ако ве његовсм великом љубављу према народу, и то баш простоме, оном, за који други нам великаши старога доба вису баш много марили% Колика је популарвост Маркова још се може видети и отуда, што о "њему певају не само сви прави Срби и Хрвати, нето и ваша браћа Србомакедонци на југу, па чак и Сло-

венци на северозараду. Међу леште песме овога круга

долазе ове (из Вукове збирке): „Марко Краљевић и вила“, „Марко и Љутица Богдан“, „Марко и соко“, „Маркова жевидба“, „Маркова смрт“, „Марко и 12 Арапа“, „Марко и Муса кесеџија“, „Марко и Ђемо Брђанин“, „Марко и кћи арапскога краља“, „Марков лов с Турцима“, „Марко укида свадбарину“ ит. д. — Слично огледима да се начини косовска епопеја, долазили су наши књижевници на мисао, да сеп од песама о Краљевићу Марку начини једна целина, али

и Па ам ~ а