Bratstvo

2

народне светитеље; слушали су јеванђеље на српском језику; читали су једну лепу религиозну, блиску народној машти, литературу; имали су одмах, од почетка у хришћанству 0с0= бине које су одговарале њиховом расположењу.

Православље у Босни, налазећи се на удару мухамеданства и римокатоличанства, не само да је било сношљиво, него је националне елементе израдило, и еа њима оперисало успешно и сигурно, Тако је Православна црква у Босни могла да се чува, и да, поред себе очува национални карактер у народу. Тако је у Босни, током времена и према околностима у којима се Православље налази, настала српска црква и српска вера.

Док се на једној страни, захваљујући Православној цркви, национализам изграђивао и чувао, дотле на другој страни за интересе државног живота Турске мухамедантво, а за интересе

Рима римокатоличанство код својих следбеника угушују нацио-

налне особине, да би васпитали одушевљене праве вернике. И, данас, ма. колико изгледало на први поглед · чудновато,

стање верско ПИ национално у Босни. јесте природан и једно- -

ставан резултат дугогодишњег превирања у душама народним; то је неминовна последица прилика, под којимд су се три духовна фронта развијала. Зато ће данас, на питање: шта је, православац одговорити: Србин; муслиман: Турчин; римокатолик: римокатолик.

Дамјан о

Вера и наука.

Од материјализма није остало ништа. "Сам појам о материји једино је проста концепција нашег разума. Наш мозак не рађа мисао, него се јавља само као нењено оруђе. Пространство, време, закони природе — то су производи нашег разума. Стварно су средњевековни мистици, а не доцнији научници, унели извесну светлост у природу ствари. Наука ништа не познаје. Васељена је, како је ми себи представљамо, прости производ нашег уображења. Само нас је религија могла упознати с тим, што представља свет у стварности. То је оно, о чему нам сведоче последњи РА НИТ 1. открића и закључака.

_ Бдинртон.

1