Bratstvo

Прича о вуку и јагњету

Одломак из једног предавања Епископа Николаја у Америци ове јесени.

У охридском крају постоји народна изрека: »као вук преко провале:« Ово се каже за човека који јури најкраћим путем да достигне свој себични циљ бев обзира на препреке _ закона и савести, па се онда сурва и пропадне. А сама изрека изведена је ив приче о једном вуку који је јурио за јагњетом, Бежећи испред вука. јагње наиђе на неку дубоку и мрачну провалу, на неку »звекару без дна«. Мудро јагње оптрчи провалу, и обре се на другој страни у тренутку када вук стигне на ивицу провале. Гладан и срдит вук не хтедне трчати око провале, него скочи да би што пре дочепао свој плен. Скочи вук и сурва се у бездану провалу, да се никад више жив из ње не појави. Тако се јагње спасе. И тако постане изрека »као вук преко провале!«

Јагње је један од најстаријих симбола Христа Спаситеља у цркви хришћанској. Православна црква до данашњег дана остала је најбогатија у симболима. Зашто се црква траславна толико служи симболичким изражавањемг Зато што симболи казују више и речитије него речи, Тајне хришћанске вере сувише су дубоке и сувише драматичне за речи. Хришћанска, вера није философија, да би се могла сва сместити у речи, него је она суштност драме живота човечјег, у коју је драму Христос Поспод ушао као главна личност, као смисао и расплет њен. Само под лучама Његове личне драме на земљи постаје објашњива и драма сваког човека, и сваког народа, понаособ. А Он је ступио на позорницу драме људске у истини као јагње. Као јагње родио се у овчијој пећини;

као јагње вијан је био од вукова у људском облику; са, јагње

ном кротошћу опходио се с људима, и с јагњећом мирноћом жртвовао се на крсту. Два света Јована назвали су Га јагњетом : (Ов. Јован Претеча и Св. Јован Богослов. Спазивши Га где долави на Јордан Претеча је указао нпрстом и узвикнуо: »гле, јагње Божије)« А (Св. Јован Богослов у својој апокалиптичној визији видео је васкрслог Христа у слави на престолу небеском у виду. сјајног и победоносног јагњета. Због свега _ тога, дакле, јагње је постало и остало у цркви симболом Христа Спаситеља до дана данашњега.

У то време кад је Јагње Божје ходило по земљи симбол римске царевине био јевук. Вучица је вадојила осниваче Рима, Ромула и Рема; задојила их не само својим млеком него и вучјом ћуди. Вучје ћуди, истина, био је и цар Ирод, који

је поклао децу витлејемску, као вук јагањце, да би тако за- |.

клао и Јагње Божје. Но Ирод је био вук по личној раввраће-

1 | |