Bratstvo

___

ређује га са братоубицом Каином. Други опет светитељ ове лавре, Григорије Чудотворац, укори кнеза. Ростислава 3601 310чина : кнез га баци у Дњестар где се утопи. Свети Јован, птуман пештерске лавре, замерао је великом кнезу (Свјатополку 1. његову грамзивост и протањање народа. (Свети Аташит, лекар пештерске лавре, који није узимао награде за своје лечење (безсребреник), позивао је побожног кнеза Владимира Мономаха, којег је лечио, да се нарочито и свесрдно стара о бед- Е нима. | - __ _ Још један пример: Године 1430 изађе св. отац Григорије, близу Вологде, пред кнеза Димитрија Шемјаку, да га оштро укори за окрутна зверства У грађанском рату који се кнежевом кривицом беше расиламтео. > Кнеже _ Димитрије, рече му, зар ниси прочитао у Оветом Писму, како ће без мипости бити осуђен онај који не чини милосрђа • А ти си поралио нехришћанска дела...“ - | (етимо се даље хришћанске исповедничке срчаности многих руских мученика, под бољшевичким јармом. (Очима, које љубе, које су преображене, преображава се и свет (као н. пр. код Фрање Асиског) и човек види тада 1етоту Божју у свим створењима. Ове је просјано Божјим присубтвом, сјајем његова Ваплоћења и Васкрсења. Видели смо већ да је освећење твари његовим спасоносним делом — Ваплоћењем, Крстом и Васкрсењем, основна идеја, унутрашња клица живота у погледима православне пркве на свет. Само духовно преображено око може. већ унапред гледати преображено царство створења (природе). То се догађа = __ како смо расмотрили — у богослужбеном животу, У тајнама пркве: (Ови верни су позвани, ма и од ве мена на време да суделују у том животу по мери својих духовних сила. Врхунац овог живота је света тајна причешћа (евхаристија). Али о том доцније. Најпре неколико речи. о преображењу твари, како се открива у Олатодатном животу · светитеља. — | (пи говоре о обновљењу човека, о »новом човеку.« Чо| век постаје »духован«, преноси се у вишу, духовну атмосфе_ Ру; откривају му се »нове«, духовне заповести« (Исак. Омиш. 55). То су »ваповести Духа.« Њега поучава потајно Дух и не еба му помоћи чулног живота; он удише тада »тихи ваз- | "5 слободе.« (Омил. 59). »У душу улази велика радост и | неки нарочити, неизрецив, огњен осећај; тело се загрејава ту- ; хом п сав човек постаје духован.« Човек је тада »у дому духа, | јер, такав човек је већ из мртвих ускрснуо.« Цају му се »нове очи отварају му се очи душе.« (0. Филемон, Диадох). Он гледа свет новим очима, и види у њему тајне Божје. Пред његовим преображеним погледом — у одсеву Божјег сјаја = оплемењена је свака твар. Такво просветљено стање описује н. пр. Јован Лествичник (у 6 веку), понајстрожији учитељ

а ја панка:

"