Car Dušan : istorijski roman iz XIVoga veka u tri knjige. Knj. 1, Mladi kralj

= || моканон, пре него ппо је превео Јустинијанов закон, пре него што су његов отад Стеван Немања, његова браћа Вукан и Стеван Првовенчани, пре него што су Отеван Урош 1. и његови синови Драгутин и Милутин (Стеван Урош Пи Дечански почели да у својим повељама полажу и прве основе српских закона. С тога је врдо вероватно да још Ана, жена Стевана Немање, поред своје задужбине у Јашуњи, у којој је као монахиња Анастасија завршила свој живот, подигла, и овај манастир у Девичу, јер само тако можемо разумети зашто је подигнут на врх једне стрме стене, и зашто је опкољен онако високим зидинама. Ктиторка није хтела да се око манастира може населити ма какво село, а камоли да се подигну какви двори, „са којих би се могло видети шта се у манастирској авлији ради“, а сем тога онда је самовоља бесне властеле била тако необуздана, да од ње није било сигурно ни најскромније манастирско општежитије, ако није било утврђено као какав град, који у невољи може да се брани...

У пи о коме ми причамо „нрави“ беху постале много питомије, манастири женски могли су се слободно подизати по равницама и жупама, и у Придворици на реци Студеници и у Топлици на утоку реке Косанице, и на утоку Брвенице у Лаб, и у Девостану, доцнијем Дивостину код Крагујевца, п у Раву — а већ и да не помињемо многобројне мушке манастире, који су се од Немање до Дечанског подигли у свима питоминама српске и поморске земље,

Али и ако беху настала боља времена, него што бежу она Стевана Немање, она опет беху још врло бурна, као што смо већ и досад видели, и као што ћемо даље још боље уверити се, и врло је вероватно, да краљица Марија није биласама толико промућурна да баш Девич избере да се у њему склони Душан би је навео на то да избере баш тај једини женски манастир, који беше и тврдиња...

__|Око заранака онога истог дана када се свршавала трагедија Породимље те постаде Неродимља, стара монахиња До браја, ,_вретарка манастира у Девичу, која је с прозора своје кљети могла далеко видети на све четири стране света, гледајући низа ждрело пут Косова, наједанпут трже се као опарена, загледа боље још 2—8 пута, ца онда дочепа једно

,

144