Čovek i inventivni život

50 Божидар П. М. Ћурчић

Чињеница трансформизма била је једнодушно призната. Али теорије које се односе на узроке и механизам еволуције живога света заступају веома различита мишљења која се држе својих одговарајућих ставова.

Теорија о природном одабирању као главном чиниоцу еволуције, после скоро једног века постојања и поред нагомилавања безбројних биолошких чињеница, остала је на тлу научне добронамерности, теорија прихваћена од једних, побијана од других.

Према нашем мишљењу, психичке чиниоце на које се теорије позивају, на појмове потреба, напора, тежње ка усавршавању и на друге, модерна биологија није искључила из трансформистичких спекулација.

Може се сумњати на улогу коју Гататк у еволуцији живих бића приписује њиховим "потребама", њиховим “унутрашњим осећањима“ и инстинктима". Може се чак имати са Тимирјазевим сажаљив осмех према таквим идејама, али оно што се не може, то је порицати постојање таквих чинилаца и њихову моћ за материјална остварења у животу: зар оно што живо биће, човек, изумева и гради не произлази из његових потреба, унутрашњих осећања и инстинката7 Потреба је навела човека да изуме весло, штуле, лествице, биолошке изуме пошто су они производ живота. Зашто је онда немогућно да и други слични биолошки производи, интердигитална мембрана, ноге птица штакара, врат у жирафе не могу имати потребу у своме почетку2 Суштина осећања за свесном потребом доста је тамна да бисмо тражили сазнања о многим чиниоцима ове биолошке потребе Ламарка пре него што бисмо је могли прихватити. Без тих ограничавајућих обзира, чини се потпуно очигледним да је потреба та која ствара орган. Биолошка потреба да се види и да се види разговетно налази се у пореклу ока и његових поступних усавршавања; потреба за варењем дате хране налази се у пореклу одговарајућих фермената за варење; неугодност сталног отицања мокраће изазвала је појаву једног резервоара, бешике са њеним сфинктерима и механизмом њенога пражњења.

Ми припадамо онима који мисле да се психологија надовезује непосредно на физиологију. Али сматрамо да је то удруживање наметнуто узајамним присвајањем феномена који чине предмет ове две