Cvijićeva knjiga

СЕОБЕ И ЕТНИЧКИ ПРОЦЕСИ У НАШЕМ НАРОДУ — 99

то се већ услед тога у њима стварају друкчији регионални типови становништва. МИ мени се чини, према досадашњем искуству, да су ти регионални типови све јачи што је било више укрштања између старинаца и нашег становништва досељеног из разних крајева. Колико је то било разноврсно у Шумадији и Морави, где су се старинци укрштали са досељеницима динарске, косовско - метохиске, вардарске и шопске струје.

Етно-биолошким процесима се наспорава и етничко и социјално прилагођивање, нарочито у патријархалном друштву, јер породице разног порекла, ступивши у родбинске везе, приближе се, поштују се и угледају једне на друге. Из тога и угледањем на поједине јаке личности, људе и жене, узму сеу извесној области нарочито ценити једне или друге моралне особине, на пример известан начин понашања, предузимљивост и тежња за тековином, јунаштво и смелост или мудрост и т. д. и цело се становништво почне у томе правцу формирати. И на то формирање утичу етнобиолошки процеси. У патријархалном друштву су се бракови склапали правим одабирањем. Родитељи су имали велики утицај у избору супруге за свога сина; при томе материјални интереси нису играли никакву улогу; о ступању у брак су одлучивали: здравље, изгледи на снажан пород и нарочито моралне особине породица. То су оне особине према којима се становништво области почело формирати и које се на првом месту цене. И сам младић и девојка их траже једно у другоме. Услед тога се оне специфичне особине фиксирају и преносе наслеђем.

Ови се етнобиолошки процеси махом врше у оквиру једне вере. Било је истина мешовитих бракова између православних и католика, шта више и између исламизираних Арбанаса и православних Црногораца; али они, ипак ређи, не би могли изазвати велике етничке промене између досељеника разних вера, да није било једног важнијег фактора. Православни су у знатном броју примали католичку