Dabro-bosanski Istočnik

Св. 7 и 8

Б.-Х. ИСТОЧНИК

Стр. 277

русалимске ! не плачити за Мпом, него илачите за собом и за дјецом својом. (Лука, 23, 28 ) Ако пророттва Исуса Христа поставимо у један ред с чудесима Његовима, па једна и друга сравнимо с цијељу Шеговог посланства на земљу, то на чудеса његова пада нова свјетлост. 1) С прва (гирконачллкно) |е чов]ек био у јединству с Богом. 2) Ово првашње достојанство човјеково изгубљено је гријехом. 3) То првашње достојанство имало је на ново бити васпостављено посредством Р1суса Христа. 4) Ако је тако, то Сам Он мора бити једно с Богом, и открити то јединство. 5) Но као што се оно што је Божанствено може познати по свемогућству —у одношају кприроди, и у свезнању — у одношају к времену, и као што се свемогућство показује у чудесима, а свезнање у пророштвима; то чудеса и пророштва Исуса Христа јављају се као два откривења у Бзему ЕБеговога јединства с Вогом, и кроз њих познајемо ми у Бзему Богочовјека. Васкрсење Исуса Христа. Напошљетку свједочанство Исуса Христа запечаћено је и увјенчано Његовим васкресењем, које је Он опредјељено претсказао. Тако је Он казивао ученицима својима на путу у Јерусалим: Ево идемо у Јерусалим, и Син човјечији биИе иредан главарима свештеничкнм и књижевницима и осудиЛе Га на смрт; и у трвЛи дан Ие устати. (Мат. 20, 18. 19.) Тако исто кад су једном Фарисеји од Њега захтијевали да учини какво чудо, Он им одговори, да им се неће дати другога знамења, осим знамења иророка Јоне. (Мат. 12, 39). На тридневно иребивање Јоне у утроби китовој Исус Христос показује као на праобраз (образац) тридневнога пребивања свога у њедрима земље. Тако исто, кад се Исус Христос први пут јавио у храму Јерусалимском у својству учител>а, и из њега истјерао трговце, те ирвосвештеници за доказ Његове власти захтијеваху од Њега чудеса, Он им одговори : Ви Легае разоршии овај храм — показујући на Себе — и Ја % га за три дана иодиЛи. (Јоан. 2, 19.) Да је Исус Христос заиста васкресао, као што је претсказао, јасно је из тога, што о том причају Еванђелисти и Апостоли, којима се

Исус Христос јављао 40 дана, откривао им тајне царства, и претставл.ао саме јасне доказе свога васкресења. А истина свједочанства Апостола показује се без сумње из промјене, која је наступила у њиховом мишљењу о Месији, и из њихове вјере, РБИхове смјелости, с којом они неустрашиво проповиједају Еванђеље, (— ти исти л>уди, који су Га прије, побојавши се, оставили, осуђенога на смрт), и своје свједочанство нотврђују својим животом, чудесима и самом смрћу. 1 ) Васкресењем Исуса Христа свечано се потврђује Божанственост Његова и Његове науке. Јер кад наука Исуса Христа не би била Божанствена, то се претсказање Његово о свом васкресењу не би збило. Па стога Апостоли и мотре на васкресење Исус Христово, као на саму главНу ствар у Његовој историји, као на главни основ вјере. Тако Апостол Павле приповиједајући у Атанском Ареопагу о распетом Исусу, вели, да је Бог дао вјеру о Њему сви.ма, васкрснувши Та из мртвих. (Дјела апост- 17, 31.) Сам Исус Христос указивао је на своје васкресење као на најважније од свију чудеса, као на главни доказ Његовог Божанственог достојанства. (Јоан. 2, 19.) И оно је у истину било таквим не само а) за Аиостоле, за које је оно било несравњено много згодније и поучљивије, него небески глас на Јордану и Тавору, и побудило у њима такву смјелост, да они — прије страшљиви и бојажл.иви — не гледећи на сва гонења п саму смрт, неустрашиво распрострањују своје велико звање, и истину свога свједочанства о Христу — распетом и воскреснувшем, запечаћавају својом мученичком смрћу, но и б) з а цијели свијет који је вјеру у распетога и васкресавшега у самом почетку био усвојио, и у ком се она постојано (непрестано) чувала, и чува се до сада на благо људи. Васкресење Исуса Христа није остало без благотворних посљедица и за саме непријатеље Његове, као што им је о том било претсказано, Ј ) Против клевета јудејских, да еу тобоже ученици украли тијело ЈБегово, може се рећи : па зашто нису повели истрагу због тако важне ствари, и не казнили ученике? Но зна се, како се много врховни савјет јудејски тога бојао, да не би ученици, укравши тијело Исуса Христа, објавили да је Он васкресао. Но на супрот ми видимо да су Апостоли смјело проповиједали о васкрсавпгем, и гада су их само почели гонити — и то не одважно, јер се 8000 душа обратило Исусу Христу.