Danas

1Riara radi što lakše

Baa mesta su tako Is•zbeđuju najbrže ohformacija i ideja. sme i lako se prošiidnosno adaptiraOa pojedinih procentar OrganizO) h objekta:

ı (74.000 kv.m.) lista za 1700 ljudii 1 pet spratova. U 9fmešteni biro! za »Ikonstruktora, 14 (Olonice za izradu

mia bazom podata5 ı administrativno a posetioce, cen-

li OOU JI

3\Ve. )0000 kv.m.) je zaatra. Zo je Vi~adi 4100 ljudi. U Juju se istraživački

sadu prototipova kao logična uslu5|iija za raZVOJ proo objektu 600 spesla završne radove I= ı služi za oOcenjiiti tehničkih rešeocenjivanje novih sitehnologija. Tu su i pomoćni Byratorije [29.000 šaživanja u oblasti ·mala, termičke obpaske zaštite; hale » energetska possacini ı odeljenja

5iŽe najbolje da se 050.000 kv.m. po_, Dparkirališta za q puteva, 700 rad90 radnih mesta laboratorijama), ı ı kompjuterskih iqipjutera.

—* —

)0održavan je relai pošto su bile sku5 se a nagrade su bi21 1906. Nazaro bio 9rncuske, a najznaneo je, pored po-

21 GPFrancsukeiu.

ad, u 1908. Na 1913. Na „targa Kupu Florio“ i u ske. 5*ženjeri-konstruk«om vremena Fiat Pruaspesi na trkama istehničkom niti na U'ju, te je Fiat odlu»itrkačko odeljenje. » |I} situaciji Nazaro » ı kao rukovodilac iiitivanja sve do na » je smrti, 21. marta

M. Lukačev

T)anas

|. Decenija Bonci i GT auto alarma

Gefronik iz Varezea. Reči pohvale proizvođaču, uvozniku i predstavnicima

· servisne mreže, UpuUlio: je direktor izvoza David Rovera naglašavajući visok

nivo obučenosli moniažera i kvalitelne usluge servisiranja i ugradnje ovih · alarmnih sistema. Vlasnik BOME, Borko Gajinović je posebno istakao da su

- veliku zaslugu za afirmaciju GT aufo alarma na našem Iržišlu imoli i promo-

feri, poznali aulomobilistički šampioni Pavle Komnenovit, Cedomir Brkic i

· Andrej Kolundžić. Kompanija Gefronik je pored naše prisufna u |oš 34 zemlje

svela, a zvanični je isporučilac auto alarma za |5 proizvođača automobila. Najznačajniji medu njimg su grupa VAG ladi, Folksvagen, Škoda, SEAT), Dženeral mol0ors, 0 Ren

Jubilej j je O | za prezen-

taciju nove generadje GT aulo alorma GT digital sistem koji uvodi nd|_ novija tehnička ugla U sve aulo alarma. GT prvi u svetu koristi savremeni princip digitalne komunikacije centralne jedinice sa peri. o uređajima _rahiymn aa _ sistema (senzori, · sirena, daljinski _ upravljač. .) Timo je značajno pove· (an imunitet celokupnog sistema na - smefnje i pokušaje blokade rada. a i komandovanje sistemom - obgvlja se preko O, komande - koja poseduje 04-bilni promenljivi _ kod {4,9 milijardi kombinacija} koji

- ciju i nudi se

— ja proklično nemoguće dešifrovofi. __–načajna novim kodne noye serije je 0 pooiuO kojom se po završe-

. noj monfoži pre priključivanja na napon obav i kontrola ispravnosti sama

· monfaže tako da |e nemoguće da iz servisa izađe vozilo sa nekom greškom.

(zbor korisničkih funkcija uredoja se programira po zahtevu korisnika u sa· mom procesu montaže. Poipuno | | eliminisan mogućnos! da se. alarm ogla

šava bez razloga.

Ono po čemu (e i. OU ovi ala rmi je polpuno OV MI

daljnskih odašiljača

u obliku elipsastog diska koji | 0 za manipulaelikom broju boja. (Gumena M U koju ie ufisnut odašiljač je dovoli na zašlila od| nova pri padu i udara o fvrdu podlogu. U{funkcondal-

kod njih emisiona

< Vozim nov pežoov skuter spidfajt, međutim odskora se, kada kočim, iz prednjeg” i | ___ čuje vrlo neprijatan i rezak 0

ne može da se koči motorom 1 kočni sistem je, pogotovu ako

se OštriJe UoZL, izložen većim opterećenjima, u svakom sluča-

| o čemu se radi saznačete u ovlašćenom servisu „Vranešeić" (Beograd, Paštrovićeva 12).

SN mercedesu 173 brzinomer OR značajno veću

brzinu od one kojom stvarno vozim? · OĐGOVOR: Ovaj problem će se vrlo brzo rešiti u Drecizno-

- mehaničarskom SeTUISU 1 „Stevčević i(_ 0 __ __

____BOMA, ovlašćeni uvoznik i distributer GT auto alarma za Jugoslaviju SVOčano |e obeležila dese godina uspašne saradnje sa italijanskom kompanijom

____ problem smanjivanja daljine reggovoer frekvenca |

- ODGOVOR: Ovi imaju automatski menjač tako da

Motori VVT-i

Nova gama Tojotinih agregata, nazvana VVT-i po novom sistemu Za varijabilno upravljanje vremenom otvaranja ventila, dobila je priznanje „Internacionalni motor 1999. godine“ za i WIDU i doprinos usavršavanju tehnike. Razlika ovog od ostalih sistema je u dobi DOM pomeranju trenutka otvaranja usisnog u odnosu na izduvni ventil, u zavisnosti od režima rada motora. Drugi sistemi imaju samo dva ili tri unapred programirana položaja i zbog toga su manje efikasni, bilo po progresivnosti razvoja krive snage i obrtnog momenta, bilo po potrošnji goriva. Kod motora VVT-i kompjuter uz pomoć hidraulike konstantno menja položaj bregastog ventila koji otvara usisne ventile u odnosu na radilicu. Računar kontroliše brojne parametre rada motora i u zavisnosti od režima rada podešava trenutak zatvaranja usisnih ventila u odnosu na trenutak otvaranja izduvnih ventila. Ovakav način kontrole rada motora omogućava potpuno sagorevanje smeše na višim temperaturama, u svim režimima rada motora. Bolje sagorevanje i više temperature u komori omogućuju manji procenat azotnih oksida u izduvnim gasovima, kao ı manju potrošnju goriva.

Prilikom starta motora, rada na leru i vožnji Još neugrejanog agregata, vreme između otvaranja usisnog ventila i zatvaranja izduvnog ventila je minimalno. Takav položaj olakšava startovanje, stabilizuje ler i smanjuje potrošnju goriva. Pri radu motora sa malim opterećenjem i radu sa velikim brojem obrtaja, bregasto vratilo usisnih ventila zauzima otprilike odn) položaj Što omogućava veliku snagu i stabilno sagorevanje. Prilikom snažnog ubrzavanja ili rada sa velikim opterećenjem, vreme između otvaranja usisnog i zatvaranja izduvnog ventila je najveće, što obezbeđuje povoljni obrtni moment, manju potrošnju goriva i manju emisiju štetnih gasova.

Nisanov supermini mikra, koji treba da se pojavi u 2003. neće biti proizvođen u hiperefikasnoj faDbrici u Sanderlendu (Velika Britanija) zbog porasta vrednosti funte. Novi model će biti fabrikovan u Francuskoj i Španiji.

' JB iii modi || bok: | eEiiCal: nl [SR

IO dok je alan (500.001) CS

, G) BMW priprema potpuno novu familiju motora | V6 za svoja vozila kao i za druge PUDPOB 0 Tim.

tori bili su prvobitno planirani za grupaciju Rover, ali pošto je BMW nedavno prodao fabriku Rover, novi motori biće ponuđeni drugim korisnicima. Radna zapremina je od 2 lit do iznad 3 lit. Novi motori će biti prilagođeni za prednju vuču tako da će moći da

| se koriste i za buduće modele nove familije kom- |

paktnih automobila serije 2. Novi motori Od iĆeı i

kao baza za buduće motore V8 i V12. Još uvek nije -

odlučeno u kojoj fabrici će se proizvoditi novi motori. Motori BMW zasad se izrađuju u Minhenu i Štajeru (Austrija). Početkom iduće odi kada proradi nova fabrika u Hens Hilu u Engleskoj, proizvodnja motora BMW biće Teorganizovana.

JO abrika u A OGiEHID Ca - 'eće u 2003. da proizvodi sportsk ORC -vano:vozilo leksus RX 300: Biće to prva fabrikacija „modela leksus izvan Japana Tojotina fabrika u Ka| nadi osnovana je u januaru 1986: a proizvodnja j krenula u novembru 1988. U izgradnju fabrike bilć je investirano:680 miliona dolara. Zasad Se:Droizvo7 modeli korola i solara. Proizvodni kapacitet biće uvećan sa sadašnjih 200.000 na 220.000 autom ja ulaganjem novih 450 miliona dolara. U pi sprovođenje u Život Tojotine filozofije :gde:prodaješ,. Naime, u. 1999. Tojota je OR :73.500-leksusa RX 300 u SAD i 3100 u Kanadi. Planirana proizvodnja leksusa u Kanadi je 60.000 uz otvaranje novih 300 radnih mesta:tako da će se broj: ZONI POVECIU iaR| OL, Ua) GOO

|| proizvodiće i lakiraće karoserije u ĆU fabrici u

· povećanja proizvodnih hala sa 10.000 na 17.000 m? i ~ otvaranje novih 200 radnih mesta. U fabrici se proiz-

13

četvrtak, 8. jun 2000.

(e) Stručnjaci DaimlerKrajslera obavljaju završna ispitivanja novog kompaktnog dostavnog vozila vaneo, koje treba da se pojavi na tržištu u jesen 2001. Deo ispitivanja odvija se na severu Svedske pod zimskim uslovima radi finalnih podešavanja elektronskih sistema kao što su neblokirajuće kočnice (ABS), urađaj za kontrolu proklizavanja pri ubrzavanju (ASR) i program za stabilizaciju vožnje (ESP). Za ta ispitivanja odabrane su staze pod snegom i ledom, od kojih su neke na zaleđenim jezerima.

(e) Nemački gigant Boš planira uvećanja prodaje za 15,5 posto: sa 35,5 milijardi DM u 1999. na iznad 41 milijarde u ovoj godini. U prošloj godini plasman je povećan za 12 posto. U pitanju je uvećanje obima prodaje neblokirajućih kočnih uređaja, elektronskih sistema za stabilizaciju vozila, navigacionih uređaja, sistema za direktno ubrizgavanje benzina i dizel-SoTiva kao ı kompleksnijih uređaja za upravljanje radom motora. U prošloj godini Boš je investirao 3,8 milijardi DM u unapređenje proizvodnje a taj iznos treba u ovoj godini da se uveća na 4 milijarde. Najobimnije investicije su u oblasti elektro-hidrauličnih kočnica (EHB) koje treba da se uvedu u serijsku proizvodnju u 2001.

Pr {afalei ad(o4{S ki 0a}aye—z [9 | 500 odini| na'ispod 10.000. Nezavisni karoserišta 'Pininfarina

| Gruljasku laje će bi” COAT Sayloja\G PA: ou AIO

Simens uvodi nove proizvodne linije u Češkoj Republici. Simens investira 22 miliona O _l

vode uređaji za kontrolu rada motora i komponente O sistema.

|O) Xudi. |S, Bt} 5 O ON di a . gajle CPS ant i Poršeom, formiranim radi razvoja. “i proizvodnje sportsko-kombinovanog vozila Vviso-

'ke klase. Audi se ubrzo povukao da bi se posvetio _ sopstvenom: 'konceptu baziranom na modelu AG _avaht i tako realizovao novi model „olroud kva| Do neslaganja među ]

S) partnerima došlo je pri| LUJ ACIC Zo ODU PILO VO U

Energični direktor Forda Žak Naser priprema knjigu o savremenom poslovanju. Biće to prva od pet njegovih knjiga namenjena usavršavanju 20.000 i ajd. Fordove organizacije širom sveta.

(e) Norveški imigranti u SAD, porodica Kvejl, priprema plasman italijanskih sportskih automobila mangusta pogonjenih Fordovim motorima. Novi model prodavaće se u Kalitorniji ı Floridi po ceni od 82.000 dolara. Do sada je porodica Kvejl investirala 30 miliona dolara u razvoj manguste.

- (O) Tokom O RI Ot, u SAD kao NB žbedniji auto u srednjoj klasi pokazao se subaru leOS CON CIEI it S ILI pri lj oD 64km/Bh.