Delo

УСТАВНЛ II ДРУШТВЕНО-ПОЛПТПЧКА П1ГГАЊА 458 довања, 'о је у ствари разлпка између санкције и проглашења. јер та два акта вршс две различне власти : законодавна н извршна, ма да су оне обе ту у једном лицу, у владаоцу. Ш то се саме израде закона тиче важно је знатп ово : Како се закони израђују и ко их израђује прописано је нарочитим законнма основним. Где нема устава, ту законе израђује сама нзвршна власт са једним телом внше или мање одвојенмм п самосталним од ље, нпр. државним саветом. У земљама уставним израду закона прописује Устав п закон о пословном реду у Народном Представпиштву. Прописи за то нису у свима земљама једнакн : негде има два п три читања, а негде само једно ; негде, према устројству иарламента, има претресања закона у два дома и т. д.; негде опет право иредлагања закона има само пзвршна власт, као што је у пас било no уставу од 1869. годиие, негде опет само Народно Представншптво, као што je у Сједињеним Северноамеричким државама, а негде, као што је случај у скоро свим парламентарннм земљама, н извршна власт п Народпо Представништво Не улазећи у потанко разлагање свих момената израде и претресања закона. ми ћемо овде поменути и истаћп неколпко важнијих које нарочито ваља имати на уму и који су од знатнога утицаја на доброту закона н правнлну израду његову. ПРи том ми ћемо, разуме се, говорити само о земљама уставним и парламентарним. Први чпн у томе је законски предлог, којп је спремила било влада, било неколпко посланика, илн и један само од њих. Пре него што се такав предлог узме у претрес у самој Скупштпни треба да је наштампан н објављен, како би н штампа п јавно мњење могли свој суд изрећи и утнцати на његову коначну израду. Важност ове опште претходне дискусије нризната је данас свуда. те није ни потребно да је нарочнто овде образложавамо. У самој Скупштини пре главнога иретреса законскога предлога врло је важно његово нсннтпвање и прегресање у одбору скупштинском, којп о том после нодносп Скупштинп извештај као ресултат свога испитивања п претресања.