Delo

Он диже на њих гоњење, при чем пострада јепископ Манунл и многп од народа У броју заробљеника, које je Крум бпо заробио, био je и младић Кпнам, кога Омортаг баци y тамнпцу ради преданости хришћанству. Кад je Кпнама после ослободио син Омортагов Маломир, на молбу свога брата Нравоте. Кинам обратп y хрмшћанство самог Нравоту, који међу тим, буде за то осуђен на смрт од Маломира. Колико je y свему томе пресуђпвао цолитички разлог и политичка страна питања види ce no понашању српских кнезова савременика Маломирових. У то je доба разним спољашњим недаћама царска власт била силно потресена на Јадранском Mopy. Услед тога су п српска племена која живљаху' од тога мора na до тадашњих граница бугарске државе, a то je до источне водомеђе Моравине, престала признавати над собом врховну власт византинску, na стадоше живети независно под својим кнежевима и жупанима- Тим je за та племена. природно, пресечен пут ширењу оне лагане внзантинске политпчко-културне акцпје која je дотле, y главном, трајно напредовала. Али je знатно да су многи од оних тамошњих Срба, који су ce већ били покрстили, сматрали своје крштење као знак подложности Византији, те ce сад одрекоше хришћанства и вратише опет многобоштву, да бп збрисали и тај знак дотадашњпх веза с царевином и тако с њом са свим раскинули. Према овоме je због начина, како су Византија и Фрушка употребљавале хришћанство као политпчко средство, хришћанство имало, дакле, и успеха и неуспеха. Успеха од помоћи државне, неуспеха с тога што je свак, ko ce бојао, зазирао илп туђпо њих a нарочито Византмје као ближе, зазпрао и од прпмања хрпшћанства. У очима балканскџх Словена и Бугара хришћанство je нераздвојно било везано с Византијом. Тако стање беше y почетку друге половпне IX века a то je y очн самога покрштења балкансштх многобожаца. Приро/I,но je да je то нерасположење било јаче онде где je и снага и полптмчка свест народна бпла јача. У том погледу најглавнпји су били Бугари, присталице старе вере из Азије. који су гледали на примање хришћанства као на издајство свога народа, готовп да силом бране очинска предања. To беше онај остатак међу потомцпма момака из Исперпхове дружине, којп

82

ДE Л O