Delo

ЗАНАТСКЕ ШКОЛЕ 91 комисијском извештају веома су поучни. Пре свега у њима се констатује да су неки занати сасвим подлегли надмоћју машинске производње, а многи издржавају утакмицу. Положај занатлија јако варира према већој или мањој опасности која им нрети од стране Фабриканата. Има занатлија који оскудевају у најнужнијим намирницама, има их који само животаре, а има их којима је обезбеђен опстанак и могу нанредовати, само ако се у неколико модернизирају, добију више гипкости у текничким знањима, што им данас највише оскудева. Два извештаја из Манхајма и Аделсхајма највише привлаче пажњу. У њима се одбацује мисао која се још врзе по главама неких реФорматора о успостављању старих корпорација и еснаФа који су преживили своје време. Натрашке се не може, мора се ићи напред. За препорођај и одржање заната предлаже се у тим извештајима ово двоје: јаче нредстављање интереса занатлијских увођењем индустријских комора, и друго важније средство подизање стручних школа за образовање занатлија. Последња мисао о стручној индустријској настави износи се и препоручује свуда као најбоље средство за одржање заната. За нас, који тек имамо да подижемо индустрију и спасавамо још ово мало занага, то је питање о коме ваља добро разми* слити. IIIIII Погледи на правац наставе мењају се према условима и потребама реалног живота. Погребе су данас веће и разгранатије па и образовање ваља према њима дотеривати, да оно буде ближе и прилагодније практичном животу. Тежња у томе правцу свуда се опажа. Ја немам намеру, а то није ни моја струка, да се упуштам у претресање тако замашног проблема као што је питање о образовању у опште, нитп да улазим у вечигу распру о класичној и реалној настави, распру коју ће само време решити. Али хоћу да у пеколпко редака скренем пажњу иа једнострапост данашњег школовања код нас. Држим да ће се свак са мном сложити кад кажем да наше школе не дају човеку знања која су му у данашњим приликама најпотребнија и која су тесно везана за самосталан позив у животу; у њима се највише спремају људн за државну службу. а то