Delo

ЗАНАТСКЕ ШКОЛЕ 95 вани који се, немајући самосталног позива за практични живот, често бацају у наручја најекстремнијим идејама и теоријама социјално-економским, постају социјалисте па ионеки пригрли и анархизам. Ти л»уди постају песимисте којима све изгледа у најцрњим бојама; они сваком нриликом нападају све друштвене установе, жигошу „тиранију капитала*. ма да томе нема места као ни код нас, јер нема велике индустриЈе нити цоделе друштва на класе у смислу западњачком. Има људи те категорије, који због својих претерано напредних, управо настраних мислн. дођу пред суд, заврше заточењем, одакле умакну и постају ни мање ни више него разбојниции, организујући пљачкашке дружине. То је један облик анархије који се развпја на истоку. (Monvement social en Grece, раг N. Polits, у Revue internationale de Sociologie, novembre, 1894.). Недавно један атински лист отворио је у својим ступцима испитивања услова борбе за оистанак и дошао је до закључка, да тожи ч мучнији живот, нарочито образованих класа долази поглавито отуда што се омладина одвраћа од индустријских и земљорадничких занимања и тражи прибежишта у државној служби или у слободним ироФесијама у којима је данас настунила засићеност. Гинови сељака и најсиротнијих радника и занатлија ио свршеним основним школама не враћају се плугу ни занату својих оцева већ продужују школовање у намерп да постану чиновници, лекари и адвокати. Сад је то питање постало горуће, и јавио мишљење јако се њиме заинтересовало, тражећи да се младеж упућује у школе у којима ће добитн теоријских и практичких знања из појединих грана народпе привреде нарочито земљорада и индустрије. Мп нагласисмо користи привредног образовања које се обпчније зове текничко. Да видимо у чему се оно састоји н која знања обухвата Под текничким образовањем у једном и то ужем смислу разуме се тековина знања из наука и вешгина примењених на разне гране индустрије, и она се добијају у тако званим текничким школама у којима се учи познавање процеса прерађивања, природе материјала уиотребљенога у индустрији и т. д. Али оно има и пространији смисао. «У најширем смислу текничко образовање обухвата врсту наставе која нма непосредно у виду практичан рад у животу и којој