Delo

104 Д Е Л 0 родним снагама продуктивности, као што се некада држало. Историја земљорада иоказује да су и најплодније земље непрекидним обделаваљем омршавиле у току времена и због тога се напустиле. Агрономија или наука о земљораду има да покаже како се земљиште одржава на извесноме ступњу продуктивности вештачким ловраћањем одузетих му минералних еастојака. На догледу америчке утакмице са житом јевропске земље морају прибегавати рационалнијем и интензивнијем земљораду, те за то се земљиште не сме остављату утицају природе, да она накрми оно што му се одузима жетвом, као што се ради на примитивним ступњима, јер да се земљиште опорави само од себе под утицајем природних сила ваља чекати дуже време. Мора се прибећи Фабриковању кемијских материја за ђубрење, а код нас су ти вештачки начини ђубрења auco лутно непознати. Ускоро ће се и за то показати велика потреба. У свима иоле напреднијим земљама гшл.опривредна настава организована је систематски. Код нас би то требало да буде у далеко nehoj мери, пошто се 85°lo целокупног становништва бави пољоделством, наше сеоско становништво чини основицу друштвене пирамиде. Северна Америка за своју моћну утакмицу са житом на јевропским трговима има највише да благодари доброј оргацизацији пољопривредне наставе какву не налазимо ни у једној земљи. Само земљораднички одељак или департман (министарство привреде) у Уашингтону дотиран је сумом од осам милијуна долара, нешто више од четрдесет милијуна динара, не рачунајући. милијуне долара што се троше на многобројне земљорадничке школе свију врста и ступњева поједпним државама савеза, на иривредне станице, кемијске пољопривредне лабораторије, университете на којима се са више катедара предаје пољска привреда. Амерички земљорадник учи у свако доба, учи у школама, учи из књига, али највише учи на угледним пол>опривредним добрима где се све практички демонструје Ми немамо ни једне више пољопривредне школе која би спремала наставнике за ниже школе те врсте. Такву једну школу гребало би што пре подићи на каквоме добру и снабдети је свима научним средствима. Могао би се основати јодан пољопривредни Факултет на Великој Шко-