Delo

ЗАНАТСКЕ ШКОЛЕ 105 лн, као што их има на више университета у Немачкој. 0 томе је већ било говора па je и предлог састављан, али га Државни Савет из извесних раздога није усвојио. Бојати се само да се на таквом једном Факултету не би, у недостатку практичних радова, сувише теорисало, па у место спремних наставника за пољопривреду добили бисмо људе за канцеларију. У нашим основним школама учи се на близу деведесет хиљада ђака. Зар се оне не бп могле тако преуредити да у сеоским основним школама земљорадничка настава буде обавезна. За то би се имало повећати време учеља, рецимо још две године. Тим начином брзо би се проширило пољопривредно знање, бар у основним појмовима у масу. У исгој мери нама су потребиа и савремена трговачка знања. Ни трговац се не сме ослањати на своје искуство и срећу. Данашња трговина не огранпчава се на узано поље домаћих пијаца; њезин обим размиче се у мери у којој се граиа светски саобраћај, спајајући најудаљеније земље и народе, она је постала светска. Наш трговац не сме чекати да му муштерија дође на ноге. Светска утакмица приморава га да излази на стране тргове, да ступа у непосредне односе са великим трговачким центрима на страни. Ми смо покушали да изађемо са нашом стоком на далеке прекоморске пијаце Француске, немамо довољно потпуно спремних трговаца ни за блиску нам пештанску пијацу. Успех наших извозника на страним пијацама зависи не само од познавања језика дотичне земље него и трговачких знања која се добијају у школама. На ж.алост морамо констатовати да се наша извозна трговина измиче из наших руку и прелази у руке странаца. Страни трговци, агенти и експедитори поплавили су нас не само у Београду већ и у другим извозним местима, и бојати се да сву нашу трговину не приграбе у своје руке. Томе могу бити многи узроци, али је један од најважнијих у недостатку доброг трговачког образовања. Благодарећи устаоштву наше трговачке омладине у Београду и већим градовима у унутрашњости, шире се трговачка знања колико толико, но то још није довољно. Намаје потребна једна виша трговачка школа. Најбоље бисмо учинили ако бисмо данашњу трговачку школу из основа преуредили и подигли на ступањ академије. У њој би се наша омладина.