Delo

ч __ Д К л о 443 и осећањима већине ако не свију чланова друштва , не пак само чим се поруши стари економни строј а заведе нови. С тога треба у етичком духу проиагирати, радити и убеђивати. Да продукција пређе у својину друштва из приватних руку, није доволЈан само насилан пут. Од крви и челика никад није могао понићи један трајан ред и поредак Да се створи један ред и одржи, челик и крв, груба сила и преврати су сувише слаби, за то је потребно јаче оруђе — морално. Та сила која руши старе а ствара нове порегке није ни крв ни челик, већ она лежи у срцима и мислима људи. Отуда и овај — етички пут решавања друштвеног проблема не може бити насилан, иревратан, већ миран и поступан; он не руши све што је старо, већ га измењује и на њему подиже нову зграду. Не раздражује и буни, неће да распирује огорчење и завист, незадовољство и очајање, већ хоће да ееје не мржњу већ љубав код потчињених и код моћних, да и једни и други попусте и сусретну се у братском загрљају, да и они доле и они горе знају и за дужности и за права, а не само за једно од ово двоје, да увиде како су једни другима потребити. Такви односи у данашњем друштву не владају. И противу тога, противу неетичке културе, етичко-социјални покрет узима реч. Људн који припадају овоме покрету, као организована група с одређеним идејама, најпре се јавили у Сев. Америци, а после су одатлс исте мисли и тежње иренете у Немачку. 'Ту су оне ватрено прихваћене, јер су наишле на згодан терен. Нема данас веће немачке вароши у којој етичко удружење нема свој Филијал и не броји знатан број чланова међу вишом интелигенцијом ‘) Они неуморно раде на придобијању нових чланова, ширењу етичких знања, држањем јавних зоорова, предавања, имајући своје читаониие, библиотеке и клубове И сав рад ових удружења креће се у овоме оквиру, који смо већ обележили : ширењем етичког знања утицати на осећајну природу човечју, те тиме учиниги немогућним опстанак овакве неетичке културе и створити основ за другу, где ће биги правичних и здравих односа. На овоме иокрету виде се сва обележја идеалистичког правца, па, дакле, и оскудица практичкога духа. Чим из обла11) Огроман број немачких прокесора припада другатву етичке кудтуре. 29*