Delo

«=» Нојави у народном жнвоту су израз душевне снаге његове. А тп су појавн разнолнкн, н свака страна народног живота представља собом једну особину народне душе. Од коликог је пак зпачаја проучаватп ма коју страну народног живота, довољно нам доказују ранијн и најновнјн покрети п тежње у других народа, нарочито словепских. С-вуда се свестрано нспнтује народ и истражују се његове особине, те да се на њнма поставе основн свнх грана народнога живота. Имамо и у нас један прпмер, да су здрави основи, узети нз душе народне, дали најбоље средство за ширење просвете у народу и за стварање његовог духовног јединства* Неумрли Вук је помоћу народнпх умотворина препородпо наш књижевнн језнк и правопис и тако поставио чврст темељ напретку наше књижевпости. За њим је дошло читаво коло млађих скупљача народних умотворина. II тако, док су се у народу, после устанака, још свеже чувале његове умотворине н док се још држао стари народни живот, недирнут утицајем занадњачке цнвилнзације, успело се, да се сачува од заборава бар велики део тих тековина народннх. Алп је проучавање народа у нас остало и даље само на томе: ограннчено готово једино на Фолклористику. Било је дакле једнострано. Међу тим колико има још и других с/грана у животу народном, које до сад нису готово нп такнуте, а без којих нпкад не можемо познати народни живот, па према томе ни сазнати његове праве потребе! Једна је од тих етрана, управо једна од најважнијцх исиитивање села пли насеља у нашег народа. Ово је иснитивање исго тако значајно за познавање нашега народа као и проучавање народних умотворнна. Јер што су сељани нпр. нзабрали неко место за насеље а ннсу које друго, што је село збијено или раштркано, што су куће у селу грађене на нзвестан начин што често становнике једнога српскога краја налазимо растурене по свпма нашим земљама, и т. д. — све то нпје пукп случај. Свему томе има дубљих узрока, које треба тражити опет у самом народу, у његову животу н у његовим особинама. И овн су аојави данле израз живота пародног, и они су охледало духие народне.