Delo

НЕКОЛНКА УСТАВНА НИТАЊА :>89 родног Представнпштва нашим Уставом од 1901. г. начелно нсто онако регулисано као н у свим другпм модерним у истшш уставним државама. Многи уставн иа међу њнма и наш дапапгњи Устав допуштају до извесне мере изузетке од општег начела којим се регулише буџетско право Народнога Представппштва и које је онако снажно н оиако категорички исказано у већ паведеном ставу првом чл. 90. иашега Устава. Према тим пзузетцима владаоцу .је остављено право да под нарочитим погодбама, у року којн се прецизио утврђује, може без претходног одобрења Народног Представпиштва путем указа продужити буџет рачунске годпне која .је већ истекла у новој рачунској годпни. То изузетпо право дано владаоцу има за свој правн циљ да даде впше одушке употреби владалачке прерогативе да Народну Скупштину може распустити н нове изборе наредитп. II тога ради, нмајућн тај нрави љегов циљ пред очима, оио је у нашем Уставу од годпне 1888 било срачунато управо на онолпкп рок, колики је био остављеп владаоцу у случају распуштања Скуиштнне за нове изборе н за сазив нове Народне Скупштине. Наш Устав данашњн проншрио .је то право владаочево, тај изузетак од начела уставног да буџета нема без претходног. одобрења Народног Представништва до крајњих граница докле је то могуће било, те да се сама уставност пе доведе у пптање и да установа Народног Представннштва не изгуби евој карактер битног уставног чннпоца, који заједно с Краљем вршп суверену власт у државн. Рок у ком је владаоцу остављено да може указом продужитп нрошлогодишњп буџет, без одобрења Народног Представннштва, може се протегнутн евентуално до једне нуне године дана. II следствено, до те исте гранпце времена може у крајњем случају Краљ чинитп употребу од својнх разннх прерогагива, одлажућп седнице Народног Представипштва илп закључујући пх нли распуштајући Народну Скуиштнну, владатп уставно без Народног Представннштва. Али сад на.м треба блпже одреднтп у којнм случајевима п под којим погодбама Краљ може вршитп право које даје чл. Устава, да буџет рачунске годпие која је пстекла продужи указом у новој рачуиској годпни. При расправљању тога питања мора се узетп као полазпа тачка: да је уставно начело у погледу буџета исказано у етаву првом чл. 90., који утврђује, да „сваке године Народно Представништво одобрава Државнп