Delo

70 Д Е Л 0 иајважније модификације у самом еудству, учпњене у седамдесетпм годинама, а и доцније, јесу: установа неке врсте примирнпх судова (реформована већа старијих), за тим установа царских прокуратора п њихових помоћника (супстптутп), увођење квалификованпх председника у кривичне судове, установа или управо реформа истражних суднја (мустантицп), судскнх инспектора и т. д. Функцпје ових органа судскнх по тексту законском ндентнчне су с функцијама таких органа у другнм државама и судско уређење данас већ је бптно различно од онога, које је било у првим временима танзпмата, кад су меџлиси („судови“) имали н судску н адмннистративну власт. Значајпо је да су европске државе, користећи се капитулацијама, задобнле право на нарочиту јурисдикцију за случајеве, где би били у нитању интересп европских поданика. Принцшш, којих се Турска држала у основном закону и у свему реформаторском раду шесетих и седамдесети-х годнна, у сили су п данас; органско уређење пз овога доба одржало се у главном заједно с оним мањим доцнијим модификацијама баш у провпнцијама, које се нас ближе тичу, и до данас, па и поред оног експеримента с уставом, који има само још псторијски значај. II с те стране важан елеменат у питању о основима данашњег полнтичког поретка у овнм провинцијама чнне још само реформе у 1896., које н допуњавају органскн закон од 1865., а н нешто га мало модификују. Декрет, којим је уведена та реформа у европске провинцпје у Турској, и то управо у вилајете: солунски, битољски п косовски, наређује да се број чланова за администратпвнп савет у внлајету повиси на шест, од којнх ће половипа припадати немусломанским верама. У окрузима (санџацима) у којима је немусломанско становнпштво мешовито, два члана окружног административног савета морају бити немусломани п бирати се пз средине оних вероисноведннх општпна, којима прнпада већина становништва. Обласне валије нмаће по једног сталног номоћника. Жандармеријски пукови, који у овим провинцијама одржавају јавнп норедак биће заступљени са 10° о немусломанског становништва. Потпуности ради наводимо да је при овој реформи наређено да се ради опште понравке стања у царевннн установи за свака два вилајета једна контролна комисија, чија ће дужност бнти да контролшпе адмпннстрацију, судство и финансије у