Delo

X Р 0 Н II К А 257 Ово је преокренут задатак од оног што обнчно инжињери пмају да решавају. По том рачуну — којп је наравно само приближан био, — требало је сваког сата одвести ван тунела око два милиуна топлотннх јединпца. II шта мислите. читаоци, шта је за ту огромну колнчину топлоте препоручно Хирцел? Врло просто срество: — хладну воду, које у снежним планинама има колнко хоћемо. II ово изгледа просто и јасно па опет зато ннко дотле није био дошао на ту спасоносну мисао. На тај су начпн правилно решена трп главна нитања: машинско бушење мина, вентилација тунела и хлађење тунелског ваздуха. II тек на основу тога могло се приступитн изради тачног програма за инсталацију потребну за рад. Најпре се ваљало постарати за снагу, која ће тератн све машинерије. Хвала Богу снагу је дала сама природа. Са северне стране река Рона а с јужне Диверија дале су пзвор снаге до миле воље обилан. За машпне бушилпце, за нроветравање и довођење хладне воде било је потребно 2400 коњскнх снага. Тунел за једнострук колосек широк је -НД до 5 метара а висок око 6 метара. Површина попречног пресека износи око 30 квадратнпх метара. Али се та цела површина не буши наједаред. За почетан подкоп, којим ће да се истерује правац тунела, исеца се површина од 272 до 3 метра ширине н 2 метра виснне. Овај део зове се управо поткоп н за бушење овог дела употребљују се машине бушилице. Кад се тим машннама и барутом и дннамитом раскопа поткоп, онда се прошнрује на једну и другу страну и у дубину колико треба. То бива ручним радом. Кад бн смо хтели цео простор за тунел одједном да раскопамо, дакле кад бнсмо хтели да напредујемо с пуним профилом тунела, онда не бисмо могли наместити више од 30 радннка да заједно раде. Посао бп напредовао врло споро. Али кад овако с поткопом измакнемо неколнко стотина метара унапред, онда на проширење поткопа, на обзиђнвање тунелских бокова п слемена н уопште на довршивање тунела, можемо да разместимо на стотине раденпка у исто време. Пз тога се види колико је важно код грађења тунела, да се рад тако распоредн, како ће бити могућно поставити што впше радне снаге да истовремено радн и према томе колнко је важно, да се с поткопом што брже одмнче. Машнне за бушење употребљене у симплонском тунелу, то су машине по снстему инжењера Бранта. Прпнцпп код ове Дело, кн>. 35. 17