Delo

408 Д Е Л 0 тановог — мртвог лншћа, означава сродност са тенденцнјом слике „Мртво лншће". Но он не стојп у складу са живим љубнчастим основним тоновима „Последњег сунца“, и ако овде треба јесење лишће да символише сузе. Од скица, цртежа рађених писаљком, добра су два акта с леђа. Слика „Дубровник“ има вандредно пријатних боја. Град, у окер-светлој бо.ји, огледа се и прелама у плавплу јадранског мора веома лепо. Драстично се одбијају тонови целин плави п тамно зелени на бедемима, који стоје у предњем делу слике, и немирно утичу на оне мирне рефлексе у води, кварећи цео утисак. Алп призор је тако леп, да уметнику лако опраштамо. У својим студијама с природе Кризман не пази на поступност у слагању јачих и слабијих тонова, као што на то пази на слици „Јесен“ и студијама камених поља на Срђу и Лападу. Отуда на многим сликама једноликости и досаде; која се често понавља, а која ће се, нема сумње, доцније код њега изгубити. Он ради с много енергије и темперамента, одржава одлнчну свежину у бојама, осетљивост за опаске у природи карактерна је црта његовог темперамента. Кризман впди и осећа; упечатци, које на њега прпрода чини снажни су и непосредни. Ово је прва колективна Кризманова изложба која је многе задивила. Он стално корача напред и многоме се можемо од њега надати. Друга два млада талената, који су се на овој изложби интензивније приказали јесу Фердо Ковачевић и Мирко Рачки, први својим здравим посматрањем прнроде а други својом одличном композицијом, триптихоном „Пред вратима смрти“. Ковачевић се знатно одвојио од конвенционалности својих учитеља, и ако је код њега остало још доста непречишћеног; он се, истина, није још потпуно отео утицају својнх учнтеља, алијеипак чврстом ногом стао на земљпште свога уметничког рада. „Јесен“ је био његов најбољи рад на изложбп; јесење доба природе здраво је и свеже схваћено. Здравих појмова, здровог посматрања природе; чисте и неизвештачене душе Ковачевић је унео у ову слику своју здраву опсервацију. Оно златно жутило на дрвету, трави и жбуњу је свеже и пуно жпвота. Нијансирање н кристално преливање боја од кадмијума до цинобера пријатно је. Цртање је доста добро. „Зимски сутон“ пун је