Delo

МЕТАфИЗИКА ЉУБАВИ 341 према њнховпм стоје као бескрајно нрема ограниченом. Свестан дакле тога, да он управља пословнма више врсте, но што су сви други, који се тичу индивидуалног добра и зла, он их отправља са узвишеном сталношћу, усред ратне вике, сред вреве трговачког живота или беснила куге и иде за тим послом чак до манастирске повучености. Горе смо видели, да интензитет заљубљености расте с њеном индивидуализацијом показавши како телесни склоп двеју индивидуа може бити такав, да зарад што боље поправке типа феле једна буде специјалиа и потпуна допуна друге, која за то искључиво за њом жуди. У овом случају већ се јавља јака страст, која баш за то добија одмах нлеменитији и узвишенијп вид, што се јавља по специјалном налогу феле, јер је управљена на један једини предмет и само на њ. Пз разлога, којн је супротан овоме, и јесте сам полни нагон тако низак, јер се он простире на све, без индивидуализовања и теже да одржи фелу само по квантитету, а мало се осврће на квалитет. Али инднвидуализовање па према томе и интензитет заљубљеностн може достићи тако висок степен, да сва добра овог света па чак и живот изгубе цену, ако она не буде задовољена. Она је тада жеља, која нарасте до такве жестине, какву не може да достигне никаква друга, те је према томе готова на сваку жртву и може, у случају да не буде никако задовољена, довести човека у лудницу или до самоубиства. Узрока, који су повод тако претераној страсти, свакако има и других сем наведепих, али нам они нису тако очигледнн. За то морамо узети да не само кориоризацпја, већ и воља човекова и ннтелект женнн нарочито одговарају једно другом, због чега онп могу створпти само једну потпуно одређену индпвидуу, чију егзистенцију овде жели генпје феле нз разлога, којп су нама неприступачни, јер леже у ствари ап вшћ. Плн тачније да говорнмо: Воља за животом захтева овде, да се објективнра у тачно одређеној ппдивндуи, коју може створити само овај отац с овом матером. Ова чисто метазифичка жудња воље ап 81сћ пема никакве друге сфере за своје деловање у читавом низу бића, сем срдаца будућих роднтеља, које с тога обузима овај нагон и онп мисле да желе само себе ради оно, што је међутим циљ чисто метафизички т. ј. циљ који лежи ван низа стварн, које стварно постоје. Дакле тежња будуће индивидуе да постане, тежња која потпче пз нроизвода свих бића, јесте оно, што се