Delo

342 Д Е Л 0 у појавп представља као висока узајамна страст родитеља, страст која ништа не цени ван себе, та у ствари лудост којој нема равне и због које би такав заљубљени дао све на свету само да жпви с том женом — а она му у ствари не даје ништа више но ма која друга. Да се тиче једино тога излази још и отуда, што се свака и највећа страст угаси после задовољења — на велико изненађење оних којп су у њему учествовали. Она се угаси и онда, кад неплодношћу женином (која се може деситп према Хуфлаиду због 19 разних недостатака) постаненемогућ онај прави метафизички циљ, нсто тако, као што се свакодневно униште милиони клица у којима исти метафизпчки жпвотни принцип тежн да се оствари. При томе остаје једна једина утеха, атаје, што вољи за животом стоји на расположењу бескрајност простора, времена и материје, те према томе и неисцрпно много прилика за поновно стварање. Љубавна чежња, Иџеоод, коју су на безброј начина покушавали да изразе песници свих времена, па ипак нису могли исцрпсти овај предмет. та тежња, која за освојење једне жене везује представе о бескрајном блаженству, а неисказан бол за мисао да се то не може постићи — та чежња и тај љубавни бол свакојако не потиче пз потреба једне ефемерне индивидуе, већ су они уздах духа феле, који овде види како добнја ненакнаднасредства за својециљевеили их губи и с тога уздише. Фела има бескрајан живот, и за то су њене жеље и боли бескрајни. А они су затворени у уским груднма једног смртног; никакво чудо дакле што изгледа да ће да препукну и што пе умеју никако да нађу израза за ону слутњу бескрајне среће илп бескрајног бола. Ово дакле даје материјала за сваку вишу еротичну поезију више врсте, која зато иде до трансценденталних метафора, које превазилазе све земаљско. Ово је тема Петраркина, материјал за Сен-Пре-е, Вертере и Јакопе Ортисе који се друкчије не би могли ни замислити ни објаснитн. На духовним или у опште објективним, реалним својствнма драгашшим не може се заснивати оно бескрајно цењење ње саме, већ п с тога, што она често пије драгану довољно ни позната, као што ,је случај код Петрарке. Једино је дух феле у стању да с обзиром иа своје циљеве проценн једним погледом, од колнке је вредности она за њега. Познато је у осталом да највеће страстн ностају прп нрвом погледу: