Delo

348 Д Е Л 0 што врста, у којој је корен нашег бића, има ближе и раније право на нас, него индивидуа, па су зато и њене ствари претежније. Осећајући то стари су генија феле персонификовали у Купидону, богу, који је и поред детињског изгледа, неприЈатељски, суров, па отуда и извикан. Он је каприциозни, деспотски демон, па ипак господар богова и људи: оо д о) 1еНоп> тоо(ип>8 харфдсол&т, 'Еоод!1 Убилачка стрела, слепило и крила његови су атрибути. Овај последњи значи несталност. Она увек наступа заједно с разочарењем, које је последица задовољења. Како се страст заснива на обмани, која оно што има вредности само за фелу, оцртава индивидуи као корисно по њу, то разочарење мора наступити, кад већ буде постигнут цпљ феле. Дух феле, који је био овладао индивидуом, оиет је ослобођава. Остављена од њега, она опет пада у своју првобитну скученост и ограниченост, и са чуђењем види, како после толико високе, херојске и бескрајне тежње, није њеном уживању ништа више додељено, но што то даје свако полно задовољење. II протпв очекивања, он се не осећа срећнији но раније. Он примећује да га је преварила воља феле. Зато ће скоро сваки усрећени Тезеј оставити своју Аријадну. ДајеПетраркина страст била задовољена, онда би његова песма о тој љубави умукнула, као песма код тица кад већ снесу јаја. Овде ћу узгред да прпметим, да, ако би се у опште против моје метафизике љубави могло што учинити с разумним посматрањем, ипак ће основна истина, коју сам ја открио, пре ма чега другога, бити у стању, да љубав објасни. Само ће битн по речима старог комичара: (Дгае гез т зе пецпе тос!ит ћаће! и11ит, еат сопзШо ге§;еге поп ро!ез.1 2 Бракови из љубави закључују се у интересу феле, а не индивидуе. Пстина такав пар мисли да кује сам своју срећу, али његов прави циљ непознат је и самом њему, јер он лежи у стварању једне индивидуе, коју је у стању да створи само тај пар. Вођени заједно тим циљем муж и жена треба да покушавају, да што боље прођу једно с другим. Али ће врло често тај пар у свету осталом бити најхететерогенијих особина п то због оне инстиктивне обмане, која је суштина страсне љу1 Тп, Купидоне. тирапппе богова п људп. 2 Оним што је без памети п пачпна не можеш управљати.