Delo

314 Д Е Л 0 Момче; на Спасов-дан: Убли, Криви До, Г. и Д. Кржања, Г. и Е. Стравче и Орахово; на Трој ичин-дан: Брскут. Убли су до скора „нодпзали" крста на Св. Прокоиију (8 јулија), али су променили на Спасов-дан, јвр је о Прокопијеву-дне много народа на планпнп. — Арбанаси Коћи н Затрепчанн носе крста впше пута у годинп, а главна су им о црквеној слави (у првих Тројпчпп-дан; у другпх Мала Госпођа). „Подизање“ крста је у Куча исто онако као и у већнне другпх Срба: иде се са крстпма и са свештеииком по сеоском „удуту“, обилазе се п освештавају поља, кладенци н ублови, чптају се молитве и певају црквене песме. По иовратку настаје ручак п гошћење сељака пз другнх села а затим весеље. Божнћни празннци. Бадње недеље се Кучи као и осталн Црногорци чувају, да ко кога не удари, да се не окрвавп или да што не штетује, бојећи се, да ће га после целе годпне пратптн несрећа. Још је обичај, да мушки већпном момчад, пду те недеље по лову, п ако неки штогод улови, сматра да ће му та година бити срећна. — Бадње недеље, обично на сам Бадњи Дан, стпжу у Дом и однве тога дома, које су удате у које друго, подаље село. На Бадњи Дан иде домаћин са још једним од укућана, да „бере“, т. ј. сече бадњаке. Бадњацп се обичпо секу од „бјелошуме“ (дуба). Осим главног бадњака сече се још п толико мањих бадњака, колико има укућана на дому, и још повише другпх бадњака за полазнике, који ће долазпти о Божнћу. Главии бадњак мора имати н браду од бадњака, т. ј. за пола метра прп врху засече се половпна од стабла, тако да тај горњн крај бадњака остане у пола тањн (то је „брада од бадњака“) п може иосле брже нрегорети. Некп удесе и на осталим бадњацнма браду од бадњака. Главни бадњак мора носити кући домаћин, а сви се бадњаци носе кући са гранама окренутим напред. Код куће се бадњацн прпслоие с леве стране од кућпих врата н то с одсечцп.ма на више. Главнп бадњак обнчно окпте још и зеленпм гранчицама (зелеником, смреком, јеловином боровином нли лаворпком), у које номећу п разно воће. Чим је бањак донет кућп, жене престају престп. Стоку, кад долази пред вече кући, прнчека на вратима од стаје двоје чел^ади са свећама у руцп, па је тако нзмеђу себе пропусте у стају. Увече домаћпн узпма главни бадњак, са кога се онај накит уклонн и уноси га у кућу називајућп „Добро вече н срећно