Delo
350 Д Е Л 0 покрет у нас јапио аа практичну спрему наставпика крајем осамдесетих годииа прошлога века, и то међу самим наставставннцма средњошколскнм. Резултат је тога нолета и професорско друштво н први интензивни рад у њему, коме се може пначе замерпти то, што је, као још и сада, обнчно отиочнњао онпм, чпм је требало завршити (склапање наставпих нланова без исцрипога претходног рада). Алн без обзира на то радом је Професорскога друштва пзведена у пашој средњој школи многа корисна установа, на зборовима и на конференцијама су претресана мпога питања и нзношенн многи факти, што није могло остати без утицаја на наставнике и па њихов рад у школи, па п катедра је педагогпје на великој школи ностала иницијативом Професорскога друшгва, н, нека ми је то овде допуштено рећп, Професорско је друштво највпше учннило н да се плате паставничке повпсе и доведу колико толико у склад са нлатама осталих јавних службеника, који имаЈу исту формалну сирему. Г. 1891. послата је дванаесторица наставннка у Русију, у Аустрију и у Франиуску на петнаест месеца радн усавршавања у својој струци п пзучавања уредаба средњих школа и целокуинога унутрашњега радауњима, али као да је већпна тпх наставппка већу нажњу обратила на своје теорпјско но на практпчио усавршавање. Свакако се пак све оно, што се тражило п пшчекивало нпје постпгло, плп бар нпје допрло до јавности.1 II као још једап поуздан знак тога полета могу се павестн н многи уџбепици, којп за се за ово доба јавише, а од којпх су многн, што се методпчностн тпче, далоко измаклн испред ранијих. Тп су уџбенпци нема сумње, помаклп пашу наставу зпатно унапред. Данас пмамо све уџбеннке за све предмете, и то мало не за све предмете по пеколико, што их пак све не заводимо у школе, то је с тога, што још нпсмо свн свнма задовољни. Сасвим је ириродно, да је теорпјска спрема нашнх наставпика боља пошто ту наставницн нису билн остављени самп себп нлн тек слабнм подстицајама. Потреба се теорпјске спреме одавно схватила као сопсШо вше Сјиа поп, а од 1880 управне се властн пнсу задоволшле само свршеном великом школом одн. уипверзптетом илн техником, но су завеле п професорске испнте, којпма су обухваћенп чак н онп паставнпци, што нису па1 В. „Наставппк" за 1891.. стр. 299.