Delo

па ужи колосек, особитоје она иоследњп годииа саградила ирло велнкн број кплометара желеаи ша уског колосека. Наља нрнметнти н то, да је она па мпого места тамо где су требале да се праве желеанпце уског колосека подпзала железпнце нормалног колосека. Француска је тек 1873 одобрила грађење железнпца уског колосека и то се увек претиостављао колосек од I мет. осталнм колосецпма. Самим законом дозвољава се колосек од 1,оо м. н 75. см., но доцнпје кад се на пзложби у Паризу у 1889 н колосек од 0,60 мет. показао као унотребљнв дозволнла је грађење н железнпца са колосеком од 0,60 см. Особито су радо овај колосек војници почели да употребљавају, тамо где треба пеку тврђаву или гарипзон снабдеватп са храном п муницијом. Пталија је још 1871 почела граднтн железнице уског колосека н то од 0,96 см. Доцнпје је прешла на колосек од 0,90 мет. У Шианији су све железнпце уског колосека од 1 мет. Русија је још у грађењу железница нормалног колосека а оно мало железница уског колосека што има то је од. 1.067 и 0,917 мет. Ингересантне су балканске државе. Паша најближа сусетка, Бугарска, која има већ железннчку мрежу од 1200 километара налазп да још треба да прави железнице нормалног колосека, да железнице уског колосека још нису на дневном реду код ње. Тако исто ради и Турска, која има нешто врло мало железннца уског колосека. Грчка готово све железнпце има уског колосека, док је Румунија још 1882 донела закон за грађење 700 километара железница уског колосека, но одмах 1885 обуставпла је даље грађење уског колосека и продужила је даље подпзати железнице нормалног колосека. 1892 она је доташње железнпце уског колосека преградила у нормалне (Ко11.) Рто главнн разлози што су се многе државе неиоверљиво понашале према железницама уског колосека били су: тешкоће око претоваривања, мала брзина, неудобно путовање, потресн су овде сразмерно већи него код нормалног колосека, релативно мала вучна снага локомотиве, мали број осовпна које локомотпва може да повуче, за тим сувише велики мртви терет према корисном терету и још неке друге ситније незгоде. Мора се признати да су ове примедбе донекле биле основане као што се мора и то признати, да су у последње време ове железнице направиле велики прогрес. Многе су незгодне стране отклоњене, а не сме се заборавити ни то да су ове же-