Delo

0 ЖЕЛЕЗНИЦАМА УСКОГ КОЛОСЕКА 371 лезнпце замениле дотле много скупље н незгоднпје трапспортовање, те су према томе ипак, поред свнх махна, од велике корнстн за поједпне крајеве, јер с тога што је железнпца нормалног колосека скупља, те би се још горе рентпрала него железница уског колосека, то ти крајеви пе би ни могли добити железницу да није уског колосека. Поднзање железница уског колосека за локалне потребе једног округа, среза или онштине, државе су допуштале тамо где се имале довозити руда из неког рудника, или за експлоатацпју шуме. Увек се барем сада гледа па то да у једној покрајпнп, округу, буде исти колосек, колосек којп већ раније за железнице приватнпх људи постоји обично се задржава и за државне железнпце. Само тако треба протумачити да државе дозвољавају колосек од 60 с. м. јер железнице уског колосека имају за задатак да доводе сировине до извесннх цеитара, где се снровине прерађују и даље оправљају. Важно је и то наноменутн да је техннка нретоварпвања у последње време јако одмакла тако да је претоваривање и лакше, и брже, и јефтиније него пре. За робу која не трпи нретоваривање изнађене су нарочнте направе тако, да може цео вагон уске пруге да натоваримо на нормалну пругу као и обратно. Ово има и својнх незгодних страна, вероватност претурања је већа, те се због тога препоручује само за пруге са колосеком од 1 метра. Односно брзине што се ставља као прекор овим железннцама данас су ове железнице толико унапређене, да се на њима можемо возити са брзином од 40 километара, само за то треба на првом месту да имамо добар доњн строј, јаку локомотнву, јаке шине, те је према томе и овај колосек тада нешто скупљи, но увек далеко јефтинпјп од нормалног колосека. Тако исто што се тнче малог броја осовина које локомотива може да повуче, све зависи од нас, јер ако се пруга трасира са већнм полупречником и мањим падовцма тада може и више осовнна локомотива да вуче без онасности претурања и исклизнућа. Што се тиче потреса и конструкцпје локомотнва ствар стоји овако: локомотиве за колосек од 1 метра данас су толико усавршене да у томе погледу не одстунају од локомотива нормалног колосека ни најмање. Босанске п саксонске железнпце доказ су пам да боље железничке раднонице и за колосек од 75 односно 76 с. м. могу да направе одличне локомотиве. Путнички вагони код свих врста овнх железница нп у чему не 24*