Delo

336 Д Е Л 0 аустро-угарских трупа које гарнизонирају у санџаку достижџ сада готово снагу једне бригаде. Дакле, корак који сад Аустрија чини у напред према Солуну предвиђен је Берлинским уговором, и приправљен је. Само шесет километара раздваја крајњу тачку босанских железница, Увад, од Митровице, где почиње железница Друштва источних железница, које има немачки капитал и немачко више особље. Од Митровице пруга пресеца чувено Косово поље, пролази кроз кланац Шар-даг, достиже у Скопљу пругу која иде из Београда преко Ниша, и силази вардарском долином до Солуна. Природно је дакле што су оног дана кад су мислили да је дошао тренутак, Аустријанци настали да остваре везу која је била логична последица њихове политике. Барон Ерентал је ушао у преговоре с отоманском владом, и он је мислио да му је посао доста одмакао у напред да може јавно изразити наду да he га ускоро довести до доброг свршетка. Beh је наименована једна комисија за проучавање. Железница he пролазити кроз доста брдовит предео, али ипак неће наилазити на велике техничке тешкоће. Она ту неће наћи производе за велику трговину: земља је сиромашна, ретко насељена, несигурна. Пруга ће бити узаног колосека (75 сантпметра); она ће се сједне стране везивати с мрежом босанском, која је такође узаног колосека, а с друге стране с пругом МитровицаСолун, која је нормалног колосека, тако да ће се роба која иде из Беча, Пеште или Загреба према Јегејском мору морати два пута претоваривати, једном у Броду п други пут у Митровици. У осталом треба приметити да ће од Беча, или са више разлога од Пеште, најкраћи пут до Солуна остати ипак већ постојећа пруга преко Београда, Ниша и Скопља (бар за 180 километара од прилике). Према томе, може се предсказати да се за дуго неће преко Босне створити велики трговински ток између Аустрије и силунског пристаништа. Роба која долази са запада имаће увек интереса да се утовари у Венецијн илп Трсту. А немачка роба, којој је тако лако доћи до Хамбурга, Ротердама и Анверса, неће прелазити целу средњу Европу да би отишла потражити лађу у Солуну. Према томе невероватно је да ће будућа пруга, нарочито док буде узаног колосека, постати велики пут међународне трговине. Барон Ерентал се трудио да покаже како је политика Аустро-Угарске само економска политика. Његово тврђење је оправ-