Delo
150 Д Е Л 0 IV У извозу нашем, који је у прошлости врло слабо напредовао, воће сирово п прерађено: суве шљиве и пекмез, стално је расло. Ова привредна рубрика је толико важна по нас и такво место заузима у земаљској продукцији, да he оно јачином npehii и рубрику жита и рубрику стоке. Климатске су прплике тако повољне за воћарство у нас да то не треба да остане не искоришћено. Ако има каквих производа где све природа даје, а човек врло мало а често као, што је код нас, и ни мало не доприноси, то је воће. Нема говора и воћарство потребује људског труда и оно тражи техничку сарадњу и уношење знања стеченог пскуством, али све то придодато условима, које нам природа даје, нружа нашој земљи један богати извор прихода, који се не да довољно оценити. Србија има крајева у којима има финог и скупог асталског воћа, које до данас није никакве ренте доносило Вештина брања и паковања таквог воћа упутиће свет, кад комуникационих средстава довољно буде, да већу пажњу томе поклони и да онај нерентабилни посао око рада на продукцији жита по брдским воћарским крајевима замени са рационалним воћарством. Квалитет шљива, које се данас само у једном незнатном делу Србије негују и суше и од њих гради пекмез, такав је да би оне, по ономе што је природа нашпм шљивама дала, биле без конкуренције. Кад би се прерада наших шљива вршила како ваља, цене би овог артикла биле као француских шљива. Кад се буде појачала продукција воћа а нарочито шљива у крајевима Србије, који су за то подесни, кад се прерада буде вршила иод надзором државе и извозника, у извозу се само сувих шљива може у брзо очекивати толико колико данас за све цереалије добивамо. Ако из промета избацимо извоз свежега воћа, које није асталско, и пређемо на извоз прерађеног воћа поред облика у којем смо га до сада извозили, рубрика од извоза свег воћа биће већа од извоза стоке и сточних продуката. Српске суве шљиве имају већ своју марку и цену на пијацама Немачке. Наше су суве шљиве извожене и ван Немачке и добиле су своје одлике над осталим нарочито калифорнијским. Ако се буде водило рачуна о нримедбама немачких купаца и унесе мало воље и труда, ништа не стоји на путу да достигнемо цене шљива француских. Пзвоз асталског воћа је у зачетку код нас. Немање тран-