Delo

282 Д Е Л 0 цајем евојега ђевија и снагом своје војске, али никада нпје добио спонтану, апсолутну, општу сарадњу народа која је неизоставно потребна за успех бојкота; чак међу француским поданицнма, ирпватни интереси, повређени блоком, иђаху на руку кријумчарењу; у толико више је било тога по земљама које су слушале под морање, Континентални блок био је бојкотовање које је хгео и наметао један владала^ у наточ незадовољству народа ; данашња су бојкотовања на против, по жељи п сили народа у наточ незадовољству влада, или бар без њихова службена учешћа: то пм и чини новост, оригипалност и важност. Кпна и Турска да ће нам у томе ногледу два карактеристична прпмера. II Кина је нарочито земља удружења. ГЈриродно удружење, породица, основ је друштву; царска је владавина повећана слика породпце. Свака је пндивндуа јако уоквирена у мрежу од удружења и братства, која јо, одређују, одмеравају и штите радљивост. Радници истога заната, трговцп који воде исту трговпну, увршћени су у чврсто организоване еснафе; те корпорацпје, као и оне у средњем веку, имају свој култ, свога светог патрона, своје светковине, своје уредбе. свој синдикат, свој суд, своје казне; оне се баве регулисањем цена и надница, оне знају, у прилици, изазвати штрајкове, и, да би се заштитиле од глобљења или самовоље мандарина, оне врше, већ од давно, бојкотовање. У колико се Кина отварала странцима, сукоби су паступали у којима ови нису увек имали лепу улогу; да би се одупрли њиховим захтевима, еснафи организоваше бојкоте: наводе неколико примера у којима сви напори дипломатије нису могли пзаћи на крај са упорством корпорација. По канцеларијама нпје се заборавило бојкотовање француске куће Марти у Пакхоју. Године 1904, две немачке куће у Јанкеу морадоше капитулирати пред бојкотовањем. Свет се још сећа тегоба, па и побуна, које изазва, новодом наше концесије у Шанг-Хају, еснаф људи из Нинг-По-а због питања о зборовима. Тако се показивала моћ еснафа, али дотле је била реч само о локалном и делимичном бојкотовању. Није потребно да овде понављамо како је кинеско-јапански рат а нарочито победа Јапанаца над Русима пробудила национално осећање и створила у Средњој Царевини иокрет за ирогресом н рефорамама. Кина