Delo

38 Д Е Л 0 ЕКОНОМСКИ УСЛОВИ СРБИЈЕ ПОСЛЕ АНЕКСИЈЕ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ I Из одељакагде смо говоршш о тешкоћама, на које је Србија наилазила при преговарањима за своје трговинске уговоре, из онога што смо изнели о путовима, којима срнски извоз има да се креће из Србије, нарочито на тржишта западпе Европе, одмах се могло уочити, које и какве услове тражи Србија, да јој се обезбеде, да би, остајући у данашњим границама, могла живети. Тешкоће долазе ирво од артикала, са којима се Србпја јавља у међународном промету. Како је кроз дуги низ година, сву трговинску размену вршила са Аустро-Угарском, она је своје извозне артикле свела на три категорије: живу стоку, жито и воће. Жива се стока на занадна тржишта транзитом кроз Аустро-Угарску извозити не може и ту Србија неће ни тражити каквог нарочитог осигурања, пошто мисли да ову грану, у колико она остане за даље трговање, сачува за тржишта јужна, и тражиће за тај извоз гаранције у путу преко Солуна и излазу на Јадранско Море. Пзвозу жита не треба транзит аустро-угарскп, пошто се успешно уиућује Дунавом, преко Цр. нога и Средоземнога Мора, за тржишта северне и северо-западне Европе. Воће конзервисано и свеже, по месту где се троши највише, полаже на транзит аустро-угарски, али како оно чпни мање од трећине српског извоза то је и вредност самога транзита и његов значај у нашем захтеву за овај артикал мањи. Како је Србија почела радити и на квалитативној трансформацији свог извоза и на увећању броја извозних артикала, ua замепи жпве стоке кланим и копзервисапим месом, имаћемо још два нова артикла, који he све већи значај у нашем извозу добијати. Транзит за ирерађепо месо преко тернторије аустроугарске није велики, али је за трговину са свежим месом за пијаце: Швајцарске, Белгпје и Италије транзит од значаја. Како никаквих разлога нема да се том транзиту чпне сметње, које су се чиниле извозу живе стоке, налазимо да за концесије* које Србија нуди аустро-угарском увозу, транзит за месо и воће спрово и свеже може бити дат, да се то ни у ком случају не може сматрати као нарочита повластица од суседне монархпје. Унутарњом мрежом железнпчком, осигураним путовима ка