Delo

АНА КАРЕЊННА 91 у студији, радећи на великој слици. Дошавши кући, он се наљути на жену, што ова није умела да се држи према газдарици, која је тражила новац. — Двадесет пута сам ти говорио да се не упушташ у објашњавања. Ти си иначе луда, а кад почнеш талијански да се објашњаваш, онда излазиш трострука будала, —рече јој он, после дуге препирке. — А ти не запуштај тако, ја нисам крива. Кад бих имала новаца... — Остави ме на миру, тако ти Бога! — узвикну Михајлов са сузама у гласу, и запушивши уши, оде у своју собу за рад, иза преграде, и затвори за собом врата. — „Глупача!“ рече он у себи, седе за сто и, отворивши свеску поче са особитнм жаром да ради на отпочетом цртежу. Никад он није тако ватрено и успешно радио, као кад му је у животу ишло рђаво, а особито кад се свађао са женом. „Ах! да ми је да се оторњам некуд!“ мишљаше он, продужујући да ради. Он је правио цртеж за фигуру човека, који се налази у настуну гнева. Цртеж беше начињен раније, али он није био задовољан њиме. „Не, онај је био бољи... Гдејеон?“ Он оде жени и намргодивши се, не гледајући у њу, упита најстарију кћер, где је она хартија, коју имје он дао? Хартија са баченим цртежом нађе се, али беше умрљана и покапана стеарином. Он ипак узе цртеж, метну га на свој сто и, одмакнувши се и зажмиривши, поче га разгледати. Одједном се осмехну и радосно махну рукама. — Тако, тако! — проговори он и узевши оловку, поче брзо цртати. Мрља од стеарина дала је човеку нову позитуру. Он црташе ову нову позитуру, и одједном се сети енергичног лица са великим подбратком у трговца, код кога је узимао цигаре, и он то исто лице, тај подбрадак нацрта овом човеку. Он се насмеја од радости. Од мртве измишљене фпгуре начини се одједпом жива, и таква да се више ннје могла мењати. Та је фигура живела и била је јасно и несумњиво одређена. Цртеж се могао и поправитн према захтевима ове фигуре, могле су се па чак и морале друкчије поставити ноге, сасвим нзменити положај леве руке и коса забацити натраг. Али, чинећн те понравке, он није мењао фигуру, него је само одбацио оно што је скривало фигуру. Као да скидаше са ње