Delo

ПОГЛЕД НА СРПСКЕ фиНАНСПЈЕ 111 Говорило се да је претерано једно увећање од 14% у току од ове године. Никада се неће успети да се оно покрије порезом. Изгледа пак да песимпсте нису у праву. Сви су знаци да ће се буџет од 1909 г,. као и претходни, завршити суфицитом. V. Проје^ат једног иовог ве^и^ог зајма и његове е^ономсЈ^е и Финсис^е пос^дедице. Буџет за 1909 г. био је дакле положен на солидну основу; али, пошто се хтело наставити путем, којим се пошло, чим би која тешкоћа била савладана, друга се већ појављивала. Зајам од 1906 год. био је утрошен а његова двогуба намена није се могла потпуво остварити: испресецати земљу довољном железничком мрежом и допунити војно наоружање. И заиста, од 81 милиона добивених од зајма на 95 номиналних, 46 милиона требало је да се утроши на војне сврхе, а 35 милиона на јавне грађевпне. Ова последња сума још није била исцрпена, пошто у Паризу пма још седам недирнутих милиона, а десет других су привремено — за годину дана употребљени на наоружање. Али у брзо је било јасно да српској железничкој мрежи треба много већих сума но што је предвиђено у години 1906. Стари режпм саградио је само пруге, које су везивале Србпју са Бугарском и Турском, линије које је по берлинском уговору обавезан био да сагради, пошто су оне биле неопходне, да доведу Европу у директан саобраћај са поменутим државама. Ове су пруге биле довршене године 1888. После тога је наступио период двадесетогодишњег застоја.1 Међутим, царински рат је очигледно доказао потребу, да се унутрашњост земље веже са пристаништима на Сави и Дунаву, или да се поједини крајеви споје са централном пругом. Шта више, мора се саградити линија Неготин—Ниш, која треба да уђе у састав железничке пруге Дунав—Јадране.1 2 Јасноје да за све оверадове, 1 Саграђено је и неколпко других линија о чијој се важностп може судити само по једном једином броју. Од 1881 г. до 1903 Србија је утрошила 108,106.122 дин. на своје железнице; од овог укупног броја ове главне горе-означене линпје стале су је 98,672.946 дпн. Другп радови не представљају, дакле, готово нпшта. 2 Веза српскпх железнпца са румунским била је утврђена једном конвенцпјом, која се датпра чак од 1898 г. (!!!).