Delo

114 Д Е Л 0 Пре свега, прибирање непосредпе порезе, као и на целоме истоку, даје места спорости и злоупотребама. Одбори, којимаје стављено у дужност да коптролишу пореске пријаве играју код више непосредних пореза пресудну улогу. До сад је у овим одборима дата сувише велика важност самим пореским обвезницама. Она би се могла смањити. Дајући свуда већину представпицпма власти, лако ће се успети да се наплати ова до четири милиона више. Већ ове год., простим увећањем броја порезника и строгим инструкцијама, наплаћено је у току првих шест месеци 1909 г. 19,554.122 дин. (од којих 6,700.000 дин. закашњене порезе), док се, у одговарајућем пориоду прошле год. наплатило само 11,488.625 дин. И само изједначавање порезе на земљиште, ако се добро изврши, може задовољити начело иравичности и послужити интересима благајне. У Србији нема катастра. Порез на земљиште купи се по листама, основаним на подели земљишта и културе у разне класе. Тај кратки поступак датира се од Диоклецијана. У Србији је радња око класификације извршена још 1884 г. с неком журбом. Они, којима је она донела корпсти, ћутали су; они пак, који су увршћени у вишу класу или оцењени као да имају већа имања но што је у ствари, протестовали су. Сви су они задовољенп мало ио мало. Задовољени су уз њпх и други сопственици, чије су жалбе биле мање основапе, али који су имали моћан политички ослонац. Резултатје свега тога да се разрезана пореза на земљшпте смањила са око 50% (10,206.849 д. 1885 г. а нешто више од 572 милиона 1909 г.) док се култура веома развила а извоз увећао. Изједначавање се само собом намеће. У толико је потребније да се оно изврши на озбиљан начин, као што то примећују сви писци, који су се бавили овим питањем (нарочито мој пријатеЉ д-р В. Јанковић и д-р 3. Марковпћ, који су па немачком језику написали занажена дела о непосредним порезама у Србији). Скупштина, у ногледу на порезе, даје потпуно прпвилегисан положај земљорадницима, који сачињавају већину бирача. На супрот томе, ода свуда сам чуо врло велике жалбе о порезама које оптерећавају трговнну, предузећа и чнновништво. Оне као да су тешке и рђаво расподељене. Трошкови око правосуђа и таксене марке пзгледа да су исто тако тешки. Најзад, онштим гласом се критикује пореза на принос од капитала. Замера јој се да је рђаво разрезана и што при-