Delo

18 Д Е Л 0 нама, али много што шта за данас остаје необјашњиво и ненеразумљиво. Индивидуалне особине елемената, из којих се састоје социјални системи, по све пропадају и губе се у општим манифестацијама социјалним, код социјалних појава. Прва је разлика у трајању јединака социјалних према трајању система, аналого животу ћелије према трајању организма. Особине психо-физичке јединака, елемената социјалних средина, које се у разноструким видовима јављају, какве су све појаве на само бполошке у процесима одржања и отпора организама, већ и моралне, интелектуално-културне појаве јединака, које пролазе кроз разне нијансе по јачини, облику и трајању, не поклапају се са особинама појава социјалних система, склопљених из више елемената или више мањих система. Ова неједнакост је још уочљивија, ако се сви покрети социјални једног момента сравне са покретима социјалним у моментима прошлим и упоређења са та два протекла стања сравне са стањима и сличним променама код јединака или усамљених система. Ако све манифестације свих соцпјалних спстема пратпмо кроз једну појаву, кроз културу, узимајући да су културне промене резултанте разних културних стања и графички посматрамо културу, обележену најкарактеристичнијим параметрима, онда промена те количине кроз дуги низ и перпод већи, нредстављаће курву ритмичких нромена појаве културе. Две графичке линије за културу у два периода од по хиљаду година, могу показати разлике не у квалитету кураба, већ у променама јачине ритма; једна курба од друге може се разликовати по облику, величини, — али ће без мало нумерички однос међу количинама, које дају облик те курбе остати исти. Утицаји се покрета елемената, индивидуа, народа, појединих раса или са свим губе или слабо обележавају на курби графичкој културе но принципу груписања разнолпких многобројних утицаја, чега је резултат ритмичност процеса и појава, што смо у ирошлој глави, код обичне појаве извлачења лозова ноказали. Кад прођу времена, векови и низови векова онда се особине личности, које су, или положајем својим, или личним особинама својим, изазивале промене друштвене, не виде на оним графичким линијама, које оцртавају извесан стадијум културни у данашњем времену, и ако је несумњиво да је данашње стање резултанта свих нрошлнх покрета и несталих прогреса. Велики умови или синтезом у својим делима дају израза затеченом