Delo

ТУМАЧЕЊЕ фИЗИЧКИХ II СОЦИЈАЛНИХ ИОЈАВА 27 моменте дезагрегације система, или из хаотичке масе постајање какве физнчке или соцнјалне средине. Утицај средина, ма какве оне биле, у вези је са тумачењем појава с иогледом на принцнп ентропије, јер се утицаји средина могу само тако разумети, ако се у границе ставе силе, узроцп извесних иромена. Ако је случај са организмом и жели се утицај спољне нрироде: топлоте, влаге, атмосвере и другога да нроучи, онда пратимо промене температурне, иритпска, густине, да пз тих количпна нађемо одговарајуће нромене у формама, функционисању, рашћењу и еволуцијн органској. Ако је систем социјални, па тражнмо утицај спољне природе, онда се номенуте колпчине доводе у везу: сајачином нопулације, развпјеношћу физичком, отпорном јачином соцпјалне средпна и друго, као са количинама, из чпјпх се промена могу разумети соци.јалне еволуције завпсне од сиољне природе. Ако се код ма каквог система: фнзичког, органског нли социјалног, за један мах апстрахују утицаји снољне природе, ако се ма какав систем иосмагра, као пзолован п остављен утнцају унутарњих својих сила, онда су еволуционе иромене његове сведене на манифестације иринцина консервацпје енергије, за случај кад су спољне силе нуле, п те су манифестације једнаке са садржином једначине о константности суме потенцпјалне и кинетичке енергије у сваком момепту. Унутарње еволуционо стање системско, сведено на манифестацпје на up. физичке и пнтелектуално — културне, као на обележја потенцијалне и кннетичке енергије, ако се занемаре утицаји спољпи, — показује да једно развиће бива на рачун другога. Стагнације у рашћењу популација културних (Француска, Енглеска, антнчка Грчка п Рим и друго) пример су за ово. Анализа ове сталне појаве може довести и до других узрока, до тога: да се наиори културнн у вишим формама еволуције социјалне не могу постићи без јачег потрошка физичке енергпје, што се одазива на плођење п рашћење, алн појаве гледане, независно од изнимака међу елементима каквога друштва, са гледишта механистичког тумачења, своде се на манифестације принципа о константности потенцијалне и кпнетичке енергије. За нојаве псторпјске, који би изгледали као изнимци од општег иравила, на иример за трајање културе кинеске упоређене са несталим културама, може се навести пример трајања сиеција, према несталим варијететима, јер су неједнаки услови п по јачпни и броју, за еволуцију