Delo

МОДЕРНИЗАМ 105 -енциклике, а после сваке треће године пошљу апостолском нрестолу подробне пзвештаје о стању наука које пролазе кроз клир и омладину у семипарима и институтима католичким. Енциклика Pascenđi dominici gregis схваћена је у модерниста као un acte de police et de gendarmerie pontificale, као докуменат, којп je нарушио хармонију у одношајима између духовне власти п индивидуалне савести. — Њена местимична нејасност, недовољна ирецизност, неправилан основни поглед на модернизам као философску систему, дала је новода многим угледним модернистима, уједињеним у Риму (Societa Internationale Scientefico-Religiosa), да подвргну критици теорије изнете у енциклпци. Њихов рад у том правцу објављен је у новембру 1907. год. под насловом II Р г о g r а m m а d е i М оd е r n i s t i. Programma још у самом уводу наглашава како је енциклика покушала да лажноиантипатично нрестави јавности науку модерниста; она денуоцира модернизам као оиасну заседу иротив хришћанске побожности, и модернисте као невољне подстрекаче атеизма у сувременом друшгву.1 „Ми не можемо остати неосетљиви — пишу модернисти — под суровим оитужбама, које врховни ауторитет цркве баца на главу нашу... Ми имамо не само нраво, него и дужност посредовати, примити изазивање на полемику и дискутовати науку, која нам се подбацује.“'2 У нет опсежнпх одељака Programma износи у полемицп систем модернизма (Esposizione del sistema del Modernismo) или тачније рећи: критички ноглед на науку о Св. Ппсму и — еволуцију Хришћанства ;3 даје заштиту на нанаде односно принципа агностицизма, метода иманентности, онакарађавања и промеве у Христовој науци;4 одговара на посебна питања: о упоредној ваљаности религија;5 о вери и науци;6 7 о цркви и држави.1 „Програм Модерниста“ је одмах ио изласку забрањен под .претњом тешке каноничке казне и свештеницима и световња1 II Prograrama dei Mođernisti, 7. р. 2 Ibid. 7, 8. рр. 3 II Prognamma § I, 17—93. рр. 4 Ibid. § II. 93—119. рр. s Ibid. § 1, 119—122. pp. 6 lbid. § 2, 122 — 124. pp. 7 Ibid. § 3, 124—127. pp.