Delo

СОЦИАЛНИ ПРЕГЛЕД 123: душа. За њу важи онај Спенсеров закон: да особине елемената одређују карактер агрегата. Према томе ова колективна душа је слиина индивидуадној души. Масе мисле, осећају и раде као и поједине душе. Колективна мисао добива све већи престиж као говор, писање, изреке, пословице и др. Душевна статика почива на мдинамика на осећају, исто као и код индивидуа. Као индивидуе и масе имају иериоде младости и старости, и оне подлеже у току времена променама. Данашње народне масе напр. стоје на већем ступњу но масе ранијих времена; оне су добиле значаја и стваралачке способности. Орган колективне душе може се упоредити са мозгом и нервним ћелијама; као што је мозак основ психичких функција човечијих, тако је маса основа колективних функција; аналогија постоји, дакле, не само у функцијама но и у структури. Елеменат колективне психологије је индивидуална душа; ова почива на сличности са индивидуалним душама. Она има своја испољавања и продукте. Први су статички, други динамички факти; онима припадају осећање, мисао, свест, воља, овима социјално-историјске творевине (мит, религија, басне, утогшје, говор, уметност и др.). Најзад масе као и индивидуе, подлеже пропадању и исцрпљивању. б) По овој теорији колективна душа није сума но продукт елемената. Она обнавља Хегла и Хербарта у којима налази основ. У Немачкој су њени најпознатији представници Лацарус. Штајнтал и Вундт. Лацарус је прави оснивалац Volker психологије. Закони' који владају великим масама су закони осећања и разума. Али су социјални факти разлитиич од индивидуалних и следствено психологија мора бити социјална. То је сасвим логично, јер је баш природно стање људи, друштвено стање. Према томе не сме се овде посматрати човек за себе као у индивидуалној психологији, индивидуалитет је као год и свет само историјски производ- Дух побеђује расу, земљиште, климу. Индивидуа је само комплекс схватања и осећања народа као што је народ само комплекс индивадуалних душа. Народни дух је организован и он сачињава државу. Социјална пак свест и социјална веза управљене су, као једна једноставна целина, као један народ, на постизавање заједничког циља. Тај јавни, народни дух је општи; он траје и остаје у пролазним индивидуалним духовима. Али је он само неједнако распоређен; отуд у сваком друштву има духовне елите и свака класа има свој на-