Đaci i socijalizam : predavanje držano na javnom skupu studenata u Berlinu 14.(3.) decembra 1897 god. : sa dodatkom O đačkim pokretima u Srbiji

32

своју заставу оно што je ваљало. Један део служио je tf да.те Рпстпћу п његовнм апсолушстпчкпм тежњама.

Немогуће je тако лако оценитп заслуге овог великоД човека, Но. пре него што пзнесемо његову главну мисао, девизу. потребно je да напомтзнемо ово: Светозаревп идеалп бплп су резултат посматрања ондашњпх друштвених придпка Као Чернпшевски п ои je морао стајатп на гледпшту једне од ондашњпх класа друштвснпх. II зато он кпје нп мадо мањп, ако се његовп погледн данас у потлуности не акдеитпрају. Око лпста „ Осдобођења, “ чија дуиВ' беше 'Светозарпрпбрала се бпла група људп, на чпјој су заставп бпде псписане речи: „оелобођење народа народом “ То ослобођев.о тражено je не само на пољу i олптпчкохг...п-.еко.но.мсном Bei и ,осд,абЈзђењо,Јl_вдирна.'хцо, Алп само. ко хоће Велпку Србпју, мора желети радикалну промену у Мадој Србпјп. мора желетп остварење друлИтвеног уреl;ења на једнакостп п слабодп. Ово су главне мпслп оиога човека, чпја проповед она ко нлаховпто освојн омладпну п раепростре свој утпцај далеко иреко љених: Он je створпо нову духовну атмосферу п нов полптпчкн правац. Заиос п једрпна његовпх сппса одгајпла je чптаве појасове.

Јачина овпх пдеја може се мерНЈп онпч што су оне осгављале пза себе А то je једна оштра полптпчка борба пзмеђу представнпка демократскпх тежња с једне стране п власнпчкпх чпновнпчкпх група с друге стране. Резултат те борбе јесте;- потпуно уншптење једннх, потпун преображајдругпх. Жпвот великошколске оллалине je рефлокс тог општег политичког живота. Прве генерацггје, најбзпже п најзапојо није Светозаревим пдејама, чпне најсветлпји моиенат у жпвоту наше омладхше. Наетало je једно вречс у о.младшга u она je нагло иочела оовајати нолптпчку арену п пстпцатп сс у иелокуппом јавном жпвоту. Знач"јна улога чнновншптва у полптпчкој борбп давала јепсшгшчког значаја п омладшш, која смењује те чиновничке редове, како у државној службп тако п у иолптпчкој борби. II докде je радпкатаа струја олпчавала тежњу демократизма, дотде je п Ведпка Школа пзбацпла неколпко светлих примера Када се радпкалиа партија по' тежњама редова којп су у њу улазпли јав.ва, као лпцитант, под којим he погодбача да влада, омладински се пдеали често све чешће почпњу да залажу за бржу карпјеру. Отуда je s