Ekonomist
638
ментарном снагом наметнуло питање излаза целе земље на море. Док је Аустрија имала своме Бечу много ближи, лепо изграђени и добро повезани Трст, а Мађарска на својој сопственој територији своју Ријеку, Сплит, Шибеник, Дубровник, Котар нису имали никаквог јачег значаја или барем нису могли да изазову јачег интересовања код својих господара. Присаједињење тих двеју лука Италији и неизвесност о судбини луке Барош васкрснуло је стару потребу Србије за излаз на море и проширило је на целу територију.
Кад се има на уму да готово једна трећина наше државне границе представља наша морска обала острвима онда свако може да разуме што то значи кад саобраћај није имао излазе на тако једној великој дужини. Питање Јадранске Железнице постало је следствено један од наших најважнијих нациоаалних проблема.
На жалост подвојени вековни живот разних делова нашег народа, међусобно непознавање прилика разних крајева. њихове хисторије, традиција и привредног стања и потреба и многи други разлози, а могуће највише велики интерес свију за чисто политичка питања, — учинило је да се је то велико економско питање и сувише површно испитало, па да се није довољно стручњачки решило. О томе нам даје примера употреба 7'|, зајма и доларског зајма где су пале такове одлуке које очито показују површно познавање проблема као и партијски утицај. Овакове би одлуке данас већ много теже могле да падну.
У то се време и решавало коју везу да се даде средњој и северној Далмацији. МИ нашло се најгоре решење: да се доврши започета мађарска пруга. Најгоре велим, јер се са мањим новцем и са истим временом могла довршити првокласна железница долином Уне која би за читаву земљу била од огромног привредног значаја или веза са централном Босном. И премда би ова последња била ваљда најважније међу њима, преко те комбинације се брзо прешло, можда и због тога што није било потпуно пречишћено питање куда да она пролази. Овако добили смо у место тих других важнијих личку пругу.
II.
И поред свега горе изнесенога ни личка пруга није без
свог значаја. Напротив она као локална пруга има велику ва-