Ekonomist
922
на тржиштима. Са мало добре воље оваква предузећа могу исто тако добро функционисати и у рукама политичких тела. као и у рукама приватних организација. Срамота би била. врло велика за једну управу модерне и то престоничке општине да одрицање од овако повољних монопола пружи свету доказ. своје неспособности управљању предузећима која су од врло велике важности у целокупној комуналној политици. Ни нужде ни потребе нема да се ове концесије уступају приватнима.
Па не само да нема потребе у опште да се овакве концесије уступају приватнима, но у овом случају и посебни разлози, а нарочито услови ове понуде, говоре противу ове тражене концесије.
Пре свега, нема ни година дана како је са Белгијанцима окончан спор око одузимања овакве концесије. Цела јавност помагала је своју општинску управу да се одузме ова концесија од Белгијанаца пре истека њеног рока, и то од Белгијанаца који су ова предузећа на свој ризик подигли. А сада, на супрот томе, треба дати концесију не за подизање нових предузећа већ само концесију за експлоатацију ових већ подигнутих и разрађених установа. Заштог — Само зато да би се добио један прескуп и сумњивог значаја зајам. Истина понуда говори и о обвези проширења ових предузећа — у року од шест и по година. Тренутно прелазим преко ове обавезе, која по моме уверењу не може бити никако еквиваленат концесије, па ни кад се у обзир узме и з купнина од 100.000. — долара и спуштање садањих цена са 109.
По другим постављеним условима концесионар постаје тутор општинској управи у њеној комуналној политици она несме без његовог пристанка уводити нова модерна средства за моторе, осветљење и транспорт. Велике вароши баве се у велико питањем употребе гаса, гасног осветљења и горива, а све сматрају да трамвај није више транспортно средство будућности, већ је то на пр. аутобус, а да не говорим о подземној железници која изгледа неће ускоро код нас доћи на дневни ред. Овде узгред напомињем да ће увођење аутобуса кроз главне улице средином града свакојако добијати преамућства над трамвајима, у к лико буде напредовала изградња модерне калдрме.