Ekonomist

III.

Пре но што би се дало дефинитивно мишљење по овом питању, морамо још испитати утицај који врши промена у вредности новца на активитет привредне радиности; ово је потребно у толико пре, што је наша штампа поклонила овом питању врло малу пажњу, док наша публика, изгледа, има уверење, да је тај утицај врло велики.

Ако се баци сумаран поглед на развитак наше привредне _ радиности од свршетка рата до данас. моћићемо констатовати једну врло значајну појаву, која би заслуживала да буде предмет нарочитог испитивања и проучавања.

У првим годинама после рата, управо све до краја 1922 године, наша привредна радиност била је, да се тако изразимо, у јаком полету: оснивање нових предузећа и проширење рада у старим (постојећим) предузећима била је врло честа појава. Са почетком 1928 године настаје стагнација у том погледу: оснивање нових предузећа постаје све ређе и ређе; проширење постојећих предузећа престаје; с времена на време јавља се и обустава рада одн. смањење капацитета рада.

Када се има на уму, да је све до краја 1922 године. динар био у знаку падања, а да је од 1923 год. наступила поправка одн. стабилизацији динара. онда се човек мора запитати. да ли је ова коенциденција случајна, или ове појаве стоје у некој јачој или слабијој узрочној вези>

Прелазећи на ово испитивање морамо учинити у самом почетку следећу напомену. Питање је врло опсежно и врло интересантно, и као такво захтевало би да буде предмет једне специјалне студије. Ми не можемо овде ући у то детаљно _ студирање; за питање које нас интересује довољно је да овај фрагменат изложимо у најкрупнијим потезима.

Полет наше привредне радиности у првим годинама (1919—1922) после рата, а тако исто и стагнација која је запажена за последње три године, последица је пијачне коњуктуре, т. ј. закона понуде и тражње.

У првим годинама после рата влада код нас (а то је случај и у другим државама) велика оскудица у роби. Понуда робе на пијаци није ни из далека довољна да подмири тражњу; услед овога је продаја робе на пијаци врло лака, и увек уз лепу зараду за понуђача (продуцента). И при свакој