Ekonomist
239
Истина, поједине мреже, нарочито железнице Сарајевске Дирекције са својим 1,455 км. уског колосека, још и у последњој буџетској завршној-години донеле су дефицит, наиме при 259.876.991 дин. прихода имале су 269.825.479 дин. расхода, или више расхода за 9.948 488 дин. Са друге стране, у расходе нису урачунати за ове године ануитети за позајмљене инвестиционе капитале; па и у новом буџетском прорачуну државних железница за 1926./27. г. урачунати су ануитети само. за Источне и Јужне Железнице. _
Заиста, да би били постигнути овакви финансијски резултати, жељезничке шарифе су биле неколико пута ревидиране услед пада вредности динара и изазвагог тим повећавања издатака за експлоатацију жељезница. Повећање тариф- · ских ставова отпочето је у пречанским крајевима још пре уједињења: у 1917. г. за 307, у 1918. г. поново за 50", од 1. септембра 1918. г. поново за 70"%/,, од априла 1919. г. за 200" „ од 16. новембра 1919. г. поново за 100"/, и 15. августа 1920. г. поново за 100%/,. При томе овога пута све тарифе изражене су у динарима, и за целу Краљевину примењен: су биле тарифе, које су важиле за крајеве преко Саве и Дунава. У поређењу са предратним ове тарифе 1920. г. постале су 10 пута веће. Од 1. јануара 1922. г. је било извршено ново повећање од 10'/, од 1. јула исте године поново за 50", и 15. септембра 1922. г. извршено је ново повећање, али већ не линеарно, као раније, а различито за поједине класе од 20%, no 100%/,.
__На крају 1. октобра 1925. г. ступиле су у снагу нове шарифе и уредбе. Нове тарифе воде већ рачуна о потребама појединих привредних грана, при томе је знатно упрошћена и олакшана и сама употреба тарифа, а многе тарифе још суи снижене. Тако возарина за обични брзовоз, која је била тако висока, да се њом само мали број пошиљака користио, снижена је око 60%/,. Возарински став за снижени брзовоз одговара пређашњем барем у, сниженом између 20 и 50%/,, са обзиром на даљину превоза. Ставови класе |. снижени су за неких 40", а ставови класе П. снижени су око 5%/,. Снижене су и остале тарифе, осим барема класе 8, који је повишен од 10—80%, да би се одржала досадашња сразмера између класе А и С, Такође барем кл. С виши је, просечно, за 10